A császár új ruhájával nyit a Trafó Galéria

Egyéb

A Trafó Galéria hiánypótló programstruktúrájának és arculatának hagyományaihoz hűen alakította ki 2013 őszi évadának kiállításait is. Budapest mára egyetlen középméretű nonprofit kortárs képzőművészeti helyszíneként épít továbbra is hidat a hazai kis galériák és a nagy reprezentatív kiállítóhelyek programja közé, valamint igyekszik a magyar kortárs képzőművészetet is bekapcsolni a nemzetközi képzőművészeti élet vérkeringésbe. Így a Trafó Galéria azon túl, hogy a legprogresszívebb és leginnovatívabb fiatal és közép-generációs magyar művészet egyik fontos bázisa kíván maradni, 2013 folyamán is nagy hangsúlyt fektet a nemzetközi képzőművészeti alkotások Magyarországon történő bemutatására.

Fenyvesi Áron, a galéria vezetője elmondta, három fő csapásirány mentén szervezik az idei évi repertoárt: a fiatal képzőművészek regionális bemutatását tervezik, retrospektív tárlattal jelentkeznek a magyar kortárs nemzedék munkáiból, valamint a nemzetközi színtér kiemelkedő alkotóit is felvonultatják a Trafóban.


Szeptemberi ízelítő


A Trafó Galéria 2013 szeptember 5-én csütörtökön 17 órakor a Császár új ruhája című kiállítással nyit, amely a közép-kelet európai régiónk fiatal művészeinek alkotásaiból mutat be tematikus szelekciót, a galériában kurátorként debütáló Szalai Borbála válogatásában. A kiállításon szereplő román, lengyel, szlovák és magyar művészek széles technikai spektrumon működő művei a divat ?láthatatlan? rétegein keresztül vetnek fel politikai és társadalmi kérdéseket. A kiállítást 2014 folyamán a prágai Karlin Studios is bemutatja majd.

A kiállítás, amelyen képzeletbeli ruhák, színlelt divatkollekciók és ál-divatbemutatók kapnak helyet, Andersen a Császár új ruhája című meséjéhez hasonlóan, úgy tekint a ruhára mint valamiféle szimbolikus rétegre, melyet arra használ, hogy új nézőpontból mutasson rá társadalmi problémákra, a politika ill. az azzal szemben megfogalmazott kritika eszközeire.


borsos_lorinc_rendor___policeman__2010_250x250.png
Borsos Lőrinc:Rendőr (2010)

A császár ruháját készítő szabók Andersen meséjében a kritikai megközelítés egy sajátos módját jelenítik meg, ehhez a láthatatlan, ugyanakkor leleplező attitűdhöz kapcsolódnak a kiállításon részt vevő fiatal művészek alkotásai, melyek többek között olyan kérdésekre keresik a választ, mint: Van-e az ellenállásnak vagy az aktivizmusnak aktuális trendje? Miként jelenik meg fétisként a történelem vagy egy nemzeti szimbólum? Milyen divatelemek és kiegészítők társulnak a hatalomhoz? Milyen etikai és morális tartalmak kapcsolódnak a divat világához és a divatcikkeket előállító munkaerőpiachoz? Milyen érintkezési pontok lehetségesek a divat, a politika és a különböző társadalmi-nemi szerepek között?


Októberi merítés

Ezután 2013 októberében egy igazi magyar kortárs nagyágyú Gerhes Gábor egyéni kiállításának ad otthont a Trafó Galéria. A széles körben Kósa János debreceni polgármester portrészobráról elhíresült Gerhes, nem mellesleg, a magyar konceptuális fotó egyik legfontosabb hazai képviselője, mostani legújabb műveit bemutató kiállításán pedig egy olyan képzeletbeli titkos társaság összeesküvéseibe vezeti be majd a látogatókat, amelynek tagjaira egyszerre süthető rá a jezsuita, az illuminátus, a szabadkőműves, a kommunista, a terrorista és a földönkívüli bélyeg.

2013 decemberében pedig Maja and Reuben Fowkes kurátor-duójának legújabb csoportos kiállítása valósul meg a kiállítótérben, akik olyan emlékezetes projektjeik után térnek vissza a Trafóba, mint a Forradalom nem kerti party, vagy a Kiutak a boldogság felé. A környező országok kritikai művészetének egy olyan szeletét válogatták ki a közönség számára a kurátorok, ami a madár univerzális metaforáján keresztül beszél az egyik, ha nem a legfontosabb emberi eszményről, a szabadságról.

(Milojev Zsanett)