Csohány Kálmán-alkotásokat keres a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum

Képző

Csohány Kálmán grafikusművészre emlékezve rendez kiállítást a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum, amelyhez a helyi lakosságnál fellelhető alkotásokat keres az intézmény. A múzeum 2025 elején kiállítással emlékezik a száz éve született alkotóra, aki rövid, de gazdag életpályája során rendkívül aktívan kötődött a városhoz.

Csohány Kálmán. Fotó: Pásztói Múzeum
Csohány Kálmán. Fotó: Pásztói Múzeum

A kétszeres Munkácsy-díjas alkotó nemcsak a Vásárhelyi Őszi Tárlatok szinte állandó kiállítója volt, de rendszeresen részt vett a mártélyi művésztelepeken, valamint az általa tervezett és festett kerámiaalkotásokat az akkori Majolikagyárban égették ki. A Tornyai János Múzeum közel kéttucatnyi művét őrzi, de az emlékkiállításhoz szeretné felkutatni a termékeny életmű Hódmezővásárhelyen vagy a környéken fellelhető kevéssé ismert darabjait is.

A hódmezővásárhelyi közgyűjtemény grafikákat, festményeket, illusztrációikat, illetve Csohány Kálmán által tervezett kerámiatárgyakat keres – vételi szándék nélkül – a jövő év elején nyíló tárlathoz. A Csohány-alkotások tulajdonosai, amennyiben szívesen bemutatnák az emlékkiállításon a birtokukban lévő műveket – akár anonim módon –, a művek digitális fotójának megküldésével jelentkezhetnek december végéig.

Csohány Kálmán Pásztón született. 1947-ben nyert felvételt a Képzőművészeti Főiskolára, ahol Hincz Gyula, Ék Sándor, Koffán Károly és Konecsni György voltak mesterei. Diplomájának megszerzése után Hódmezővásárhelyen élt. 1975-től 1980-as haláláig a budapesti Képzőművészeti Szakközépiskola tanára volt.

A népköltészet szürrealista látásmódjával rokon, drámai tömörségű rézkarcain, toll- és tusrajzain gyermekkori emlékeit, környezete szűkebb mikrovilágát idézte fel. Főként képgrafikákat és könyvillusztrációkat (Tamási Áron Ábel-trilógia; Tersánszky Józsi Jenő: Kakuk Marci) készített, híresek nagy méretű kerámia faliképei.

Önéletrajzában így írt: „Munkásságomat a legtöbb művészeti kritikus a hazai folklorisztikus irányzathoz kapcsolja. Nem tiltakozom ellene, de nem is értek egyet vele. Nem tartom magam folklór művésznek. Én az embereket szeretném megközelíteni. Életüket, érzelmi világukat szeretném a magam eszközeivel ábrázolni.”

Válogatott grafikai anyagát az 1964. évi Velencei Biennálén mutatták be, egy évvel később Budapesten, a Dürer Teremben volt kiállítása. A bécsi Collegium Hungaricumban 1966-ban állította ki munkáit. Alkotásaiból rendeztek kiállítást Gyulán, Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron. Külföldön többek között Luganóban, Tokióban, Moszkvában, Sao Paulóban, Ankarában, Berlinben, Bukarestben és Ljubljanában mutatkozott be.