csohany_013.jpg

Csohány Kálmán-alkotásokat keres a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum

Csohány Kálmán grafikusművészre emlékezve rendez kiállítást a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum, amelyhez a helyi lakosságnál fellelhető alkotásokat keres az intézmény. A múzeum 2025 elején kiállítással emlékezik a száz éve született alkotóra, aki rövid, de gazdag életpályája során rendkívül aktívan kötődött a városhoz.

A kétszeres Munkácsy-díjas alkotó nemcsak a Vásárhelyi Őszi Tárlatok szinte állandó kiállítója volt, de rendszeresen részt vett a mártélyi művésztelepeken, valamint az általa tervezett és festett kerámiaalkotásokat az akkori Majolikagyárban égették ki. A Tornyai János Múzeum közel kéttucatnyi művét őrzi, de az emlékkiállításhoz szeretné felkutatni a termékeny életmű Hódmezővásárhelyen vagy a környéken fellelhető kevéssé ismert darabjait is.

A hódmezővásárhelyi közgyűjtemény grafikákat, festményeket, illusztrációikat, illetve Csohány Kálmán által tervezett kerámiatárgyakat keres – vételi szándék nélkül – a jövő év elején nyíló tárlathoz. A Csohány-alkotások tulajdonosai, amennyiben szívesen bemutatnák az emlékkiállításon a birtokukban lévő műveket – akár anonim módon –, a művek digitális fotójának megküldésével jelentkezhetnek december végéig.

Csohány Kálmán Pásztón született. 1947-ben nyert felvételt a Képzőművészeti Főiskolára, ahol Hincz Gyula, Ék Sándor, Koffán Károly és Konecsni György voltak mesterei. Diplomájának megszerzése után Hódmezővásárhelyen élt. 1975-től 1980-as haláláig a budapesti Képzőművészeti Szakközépiskola tanára volt.

A népköltészet szürrealista látásmódjával rokon, drámai tömörségű rézkarcain, toll- és tusrajzain gyermekkori emlékeit, környezete szűkebb mikrovilágát idézte fel. Főként képgrafikákat és könyvillusztrációkat (Tamási Áron Ábel-trilógia; Tersánszky Józsi Jenő: Kakuk Marci) készített, híresek nagy méretű kerámia faliképei.

Önéletrajzában így írt: „Munkásságomat a legtöbb művészeti kritikus a hazai folklorisztikus irányzathoz kapcsolja. Nem tiltakozom ellene, de nem is értek egyet vele. Nem tartom magam folklór művésznek. Én az embereket szeretném megközelíteni. Életüket, érzelmi világukat szeretném a magam eszközeivel ábrázolni.”

Válogatott grafikai anyagát az 1964. évi Velencei Biennálén mutatták be, egy évvel később Budapesten, a Dürer Teremben volt kiállítása. A bécsi Collegium Hungaricumban 1966-ban állította ki munkáit. Alkotásaiból rendeztek kiállítást Gyulán, Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron. Külföldön többek között Luganóban, Tokióban, Moszkvában, Sao Paulóban, Ankarában, Berlinben, Bukarestben és Ljubljanában mutatkozott be.

Ez is érdekelheti

Gy. Szabó Béla-életműkiállítás nyílik Nagyváradon

Gy. Szabó Béla erdélyi magyar grafikus, festő művészeti hagyatékából nyílik életműkiállítás pénteken a nagyváradi római katolikus püspöki palotában .

Kolozsváron látható az erdélyi református kollégiumok múltját bemutató vándorkiállítás

Kolozsváron, az Erdélyi Református Múzeumban nyílt meg csütörtökön, a reformáció ünnepén az erdélyi református kollégiumok 400 éves múltját bemutató vándorkiállítás.

Szex, punk és egyéb földalatti művészetek a GraphicPécs grafikai fesztiválon

Újra megrendezik Pécsett a GraphicPécs nemzetközi grafikai fesztivált 2024. november 7. és 2025. január 25. között. A fesztivál egyik kiemelt kiállítása a Rock, pop, underground című nemzetközi tárlat, amely a 20. század második felében kialakuló könnyűzenei irányzatok és a grafikai műfajok kapcsolatát tárja fel. A másik a rendszerváltás előtti hazai alternatív könnyűzenei élet budapesti és pécsi párhuzamait vizsgáló Magyar Undergroud ’80 című kiállítás.