Damien Hirst brit képzőművész saját munkásságának néhány évtizedét eleveníti fel szerdán nyílt retrospektív kiállításán Londonban.
Az End of a Century (Egy évszázad vége) című tárlaton szereplő több mint 50 installáció, festmény és szobor az 1980-as és 1990-es évekből származik, abból az időszakból, amelyet Hirst még diákként kezdett, aztán többedmagával, köztük Tracey Eminnel együtt Nagy-Britannia művészeti szcénájának sztárjává vált.
A kiállított tárgyak között vannak jól ismert alkotások, például a legendás Natural History-sorozat néhány darabja – formaldehidben tartósított, hatalmas tartályokban lévő állattetemek – , valamint néhány olyan mű is, amely még soha nem szerepelt kiállításon.
„Olyan volt, mint egy véget nem érő ünnepség és bizonyos módon hallhatatlannak éreztem magam” – idézte fel a szóban forgó időszakot a Turner-díjas művész, megjegyezve, hogy akkoriban a kábítószer és az alkohol is szerves részei voltak az életének.
„Elég vicces most itt látni ezeket a munkákat. Kicsit öregnek tűnnek, viharvertnek, itt-ott ceruzanyomokkal. A dolgok valahogy nosztalgikusan öregszenek, pedig annak idején tényleg azt hittem, hogy halhatatlan vagyok és soha nem lesz leállás” – tette hozzá a hajdani Young British Artists (YBA) mozgalom képviselője.
Hirst saját galériája, a Newport Street Gallery ad otthont a tárlatnak. A koronavírus-járvány miatt nem akart más művészek alkotásaiból kiállítást rendezni, ezért döntött saját műveinek bemutatása mellett.
Hirst a koronavírus terjedésének feltartóztatására elrendelt szigorú korlátozások alatt is festett, elmondása szerint hozzá van szokva, hogy egyedül dolgozik. „Tényleg az tartotta bennem a lelket, hogy minden nap el tudtam menni a műhelybe festeni” – jegyezte meg a művész.
Fotók forrása: Newport Street Gallery