Szerelmi sokszög az alkoholgőzös Amerikában

A Vágtázó lovakról című filmben van minden, mi szem-szájnak ingere: szerelem, árulás, kaszinó és lóverseny, az ötvenes évek Amerikájának alkoholgőzös atmoszférájáról nem is beszélve. Kár, hogy a sikerrel kecsegtető számos tényező ellenére sem áll össze koherens mozivá.

USA. Will Poulter and Daisy Edgar-Jones in (C)Sony Pictures Classics film: On Swift Horses (2025) .
Plot: Muriel and her husband Lee are about to begin a bright new life, which is upended by the arrival of Lee's brother. Muriel embarks on a secret life, gambling on racehorses and discovering a love she never thought possible.
Ref: LMK106-J11044-220425
Supplied by LMKMEDIA. Editorial Only.
Landmark Media is not the copyright owner of these Film or TV stills but provides a service only for recognised Media outlets. pictures@lmkmedia.com
Will Poulter és Daisy Edgar-Jones a Vágtázó lovakról című filmben. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Szerelmi háromszöget már sokféle változatban láthattunk filmen – itt össze is gyűjtöttünk tizenöt példát –, ahogy az sem újdonság, ha két fivér verseng ugyanazért a nőért. Az elsősorban sorozatepizódok rendezéséről ismert Daniel Minahan (Shannon Pufahl 2019-es regényéből készült) Vágtázó lovakról című filmjének ugyanez a felállás az alapsémája: Lee (Will Poulter) és Muriel (Daisy-Edgar Jones) fiatal szerelmesek, épp együtt karácsonyoznak, amikor betoppan az életükbe a férfi öccse (Jacob Elordi). A vonzó és rejtélyes pókermágus, Julius Koreában harcolt, amíg le nem szerelték. Ezzel veszélybe került a testvérek terve, mely szerint a veteránoknak járó pénzből felépítik az otthont, amelyet gyerekkorukban nélkülözniük kellett fiatalon elhunyt anyjuk és ebbe beleőrült apjuk miatt.

A néző számára hamar világossá válik, hogy Lee-nek többet jelent a régóta dédelgetett álom, mint a nyughatatlan Juliusnak, akinek egy egész nap sem kell, hogy kikezdjen bátyja párjával. Ám Murielt sem kell félteni: láthatóan viszonozza a közeledést, ennek ellenére igent mond Lee lánykérésére. Az expozíció végén a három fiatal a verandán ül egy hintaágyon – a vőlegény átkarolja menyasszonyát, miközben az finoman a sógorjelölt tenyerébe csúsztatja a kezét.

Jelenetfotó a Vágtázó lovakról című filmből. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: Sony Pictures Classics/magyarhangya
Daisy Edgar-Jones és Jacob Elordi a Vágtázó lovakról című filmben. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: Sony Pictures Classics/magyarhangya

Ilyen kezdetek után szavatolt az ingatag lábakon álló kapcsolat kudarca. És valóban: körülbelül fél évvel később látjuk viszont az immár friss házasokat, amint az amerikai álmot kergetik, és dupla műszakban dolgozva igyekeznek összekuporgatni egy kertes házra valót – csakhogy a férj nem sejti, hogy felesége és testvére titkos levelek és telefonhívások útján a saját terveit szövögeti. Hogy pontosan hogyan képzelik el jövőjüket, nem derül ki, annyi biztos, hogy sok pénzre van szükségük hozzá, amelyet egyikük sem tisztességes módon tervez előteremteni. Julius Las Vegas játéktermeiben próbál szerencsét, Muriel pedig lóversenyeken fogad, miután munkahelyén kihallgatja a hozzáértő férfiak tippjeit.

Ahogy a nő egyre jobban élvezni kezdi a kettős életet, egyértelművé válik, hogy azért vonzódik Juliushoz, mert önmagát látja benne: valakit, akinek túl szűkös a saját világa, éppen ezért nem tud otthon lenni benne. Voltaképpen

csak az idegenség tapasztalata és a leköthetetlen természet kapcsolja össze a két figurát, más nem – öncsalás azt hinni, hogy két ilyen ember egymás mellett megnyugvást találhat.

Míg Muriel beleesik ebbe a csapdába, Julius Las Vegasban pillanatnyi boldogságot talál egy Henry nevű férfi (Diego Calva) mellett.

A titkos románc idővel többek között épp amiatt válik súlytalanná, mert nem világos, a két fél mi alapján kezd ragaszkodni egymáshoz. A film egy adott pontján maga Muriel hívja fel rá a figyelmet, hogy az elején kevesebb mint huszonnégy órát töltöttek együtt – a hirtelen vonzalom kialakulásához talán elég ennyi, ám ahhoz, hogy a viszony központi történetszálként és konfliktusforrásként kitartson a kétórás játékidő egésze alatt, édeskevés egy közös jelenet és néhány párhuzamos montázson keresztül bemutatott levélváltás.

A háromszög tovább borul azáltal, hogy Lee karaktere nem lép ki az árnyékból, kidolgozatlan, vázlatos marad, holott felszarvazottként ő lenne a sztori antagonistája. Igaz, jótékony feszültséget teremt, hogy gondoskodó és megértő természete pozitív színben tünteti fel, hiszen így egyik felet sem tudjuk gyűlölni, de a figura nem kap elég mélységet ahhoz, hogy azonosulni is tudjunk vele. Ezen még Will Poulter érzékeny játéka sem segít, holott nem egyszerű feladatot old meg azzal, hogy a többszörösen, testvére és felesége által is átvert férjet szánandó szerencsétlen helyett méltóságteljes, belső tartását megőrző férfiként viszi színre.

Will Poulter, Daisy Edgar-Jones és Jacob Elordi a Vágtázó lovakról című filmben. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: Sony Pictures Classics/magyarhangya
Will Poulter, Daisy Edgar-Jones és Jacob Elordi a Vágtázó lovakról című filmben. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: Sony Pictures Classics/magyarhangya

A színészi játékra egyébként sem lehet panaszunk. Jacob Elordi nem először mutatja meg drámai oldalát – Julius szerepében elsősorban a komplex személyiség, a különböző, egymásnak ellentmondó rétegek közös nevezőre hozása és hiteles ábrázolása jelent színészi kihívást. Remekül hozza mind a magát lehengerlően férfias macsónak tettető Casanovát, mind a környezetétől elidegenedett, állandóan valami után kutató vándort, de a szeretetéhes, sérülékeny, már-már gyermeki figurát is. Daisy-Edgar Jones alakításának varázsa a részletekben, a mimikában, a gesztusokban, az apró rezdülések által megmutatott lefojtott érzelmekben rejlik. Színészi stílusa tökéletesen rezonál karaktere helyzetével a hagyományos nemi szerepeket favorizáló ötvenes években.

Olybá tűnik, ennyi tehetséges színész mellett elsősorban a forgatókönyv hibája, hogy számos ponton hiányérzetünk marad a filmmel kapcsolatban. A cselekmény túl sok történést akar egyszerre megmutatni, mindenbe belekap. Izgalmas lett volna részletesebben körüljárni, Muriel hogyan bonyolódik bele mindinkább a lóversenyfogadásba, ahogy az sem igazán életszerű, hogy minden alkalommal nyer, majd különösebb nehézségek nélkül leáll e káros szenvedéllyel. Hasonlóan kifejtetlen marad a nők iránti vonzalma – míg a Kat Cunning alakította Gaillel néhány érintésnél és egy csóknál nem jutnak messzebb, addig a Sasha Calle által megformált Sandrával tartós viszonyt kezd, így a szerelmi háromszög fokozatosan sokszöggé terebélyesedik. Muriel „ébredése” akár Julius saját neméhez való vonzalmának ellenpólusa is lehetne, ám a szál olyan hirtelen szakad meg, ahogy elkezdődött.

Jacob Elordi és Diego Calva a Vágtázó lovakról című filmben. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: Sony Pictures Classics/magyarhangya
Jacob Elordi és Diego Calva a Vágtázó lovakról című filmben. Rendező: Daniel Minahan. Fotó: Sony Pictures Classics/magyarhangya

A legproblémásabb pont talán a zárlat: az egymásból nem következő jelenetek sora újrakeveri a lapokat, és szinte kibogozhatatlanná teszi a szereplők motivációit.

A karácsonytól karácsonyig tartó történet utolsó perceiben a film saját műfaját, a melodrámát ironizálva kísérli meg a néző szájába rágni a címben is megjelenő lómetafora értelmét.

Ha eddig nem jöttünk volna rá, immár nem lehet kérdés, hogy a vágtázó lovak maguk a főszereplők, akik magukkal futnak versenyt, de sosem érnek célba.

Mégsem mondhatjuk, hogy a Vágtázó lovakról rossz film lenne – az alapkonfliktus bevált, kedvelt toposz, a színészi játék pazar, a sztoriban van szerelem, árulás, kaszinó és lóverseny, a szereplők közt szinte tapintható a szexuális feszültség. Az alkotás legnagyobb erénye az atmoszférateremtő erő: az alkoholgőzös, bűntől és szenvedélytől buzgó ötvenes években mindenki a saját amerikai álmát kergeti, miközben a háttérben utalás szintjén felsejlik, hogy épp atomkísérletek folynak, a szovjetek pedig a biztos halálba küldenek egy kutyát, csak hogy az Egyesült Államok fölé kerekedjenek az űrversenyben. Kár, hogy Daniel Minahan rendezése a számos sikerrel kecsegtető tényező ellenére nem áll össze koherens mozivá.

Ez is érdekelheti

Hárman párban: 15 híres filmes szerelmi háromszög

A tiltott gyümölcs, az érzelmi hullámvasút és a tagadhatatlan: a mozikba kerülő Challengers című teniszdráma kapcsán összegyűjtöttük a filmtörténet tizenöt fontos szerelmi háromszögét.

Szerelmi háromszög és más matekpéldák

Az egész úgy kezdődött, hogy valahai matektanárom hiába próbált meggyőzni arról, hogy a párhuzamosok a végtelenben találkoznak. Azt viszont már akkor is éreztem, hogy ez a teljes matematikatudomány legpoétikusabb mondata.

Lily-Rose Deppet és Jacob Elordit rendezheti Nemes Jeles László

Jacob Elordi és Lily-Rose Depp tárgyalásokat folytatnak Cormac McCarthy 1968-as, Outer Dark című regényének adaptációjában való főszereplésről – adta hírül a Deadline. A megrázó, vérfertőzést és mitikus elemeket ötvöző történetet Nemes Jeles László, az Oscar-díjas Saul fia rendezője viszi vászonra, aki ezzel első angol nyelvű filmjét készítheti el.

Mi a fontosabb: a tenisz vagy a szerelem?

Luca Guadagnino sportdrámájának női főszereplője szerint a válasz egyértelmű. A Challengers éppúgy szól az emberi érzelmek röpködéséről, mint a pályán zajló fizikai adok-kapokról.