Gerhes Gábor olyan képzőművész, aki igen gyakran használ fotóalapú munkákat. A Mai Manó Ház kiállítása az elmúlt 25 év fotóalapú alkotásaiból válogat, de más műfajú műveket – például videómunkákat, objekteket – is felvillant – közölte a kiállítás csütörtöki sajtóbemutatóján Baki Péter kurátor.

Gerhes Gábor: Confabulatio, 2013, fotó, lambda-print, Ed. 1. 92×65 cm, Írokéz Gyűjtemény tulajdona

Gerhes Gábor elmondta: noha a fotográfia az a műfaj, amely a leginkább hihetővé teszi az ábrázolt dolgokat, fotóalapú munkáiban nem az elkapott pillanatra, hanem a megrendezettségre épít, részben erre utal a tárlat címe is. Mint ugyanis hozzátette, munkamódszerének fontos eleme, hogy ő maga teremt – sokszor szinte teátrális – helyzeteket, amelyek túlmutatnak a fotográfia megszokott formanyelvén.

Gerhes Gábor: A négy elem – Az erő a szépség útja (triptichon részlet), 2015, fotó, giclée-print, Ed. 3. 80×57 cm, 3/1: Művészetek Háza Gyűjtemény tulajdona – Veszprém

A kiállítást Gerhes Gábor más képzőművészekkel az 1990-es években készített kettős portréi nyitják, amelyek azonban jelenetszerűségükkel túllépnek a portré műfaján.

A Sok természet című sorozat darabjai azt vizsgálják, mekkora bizonyító erővel bír a fotográfia, és mik ennek a határai:

egy órát ábrázoló fényképről például nem derül ki, járnak-e a mutatók, de a színek visszaadásában sem mindig lehet a kamerára hagyatkozni.

Gerhes Gábor: A t megtalálása, 2002, fotó, lambda-print, Ed. 1. 154×127 cm, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum tulajdona, Ed. 5. 70×100, 1/5 magántulajdon

Gerhes Gábor munkáiban fontos szerepet játszanak a – többnyire általa kitalált – szimbólumok, amelyek a harmadik teremben bemutatott képeken szinte mindig elidegenítő effektusként jelennek meg az ábrázolt jelenetekben. A következő, „fekete” terem régebbi és újabb alkotásai ennél is tovább mennek, furcsa, képzelt rítusok szereplőit és kellékeit megidézve.

Gerhes Gábor: Neue Ordnung, 2013, fotó, lambda-print, giclée-print, Ed. 5. 70×56, 1/5 Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum Gyűjteménye tulajdona, 2–5/5 különböző magángyűjtemények tulajdona

Mint Gerhes Gábor hangsúlyozta, régóta kutatja a szuvenírek, szuvenírszerű tárgyak emlékképző erejét. A kiállítás ezekből a művész által alkotott objktekből is felvonultat egy válogatást, a látogató pedig felfedezheti, hogy nem eggyel a korábbi termek képein is találkozhatott már.

A Der Plan című tárlat augusztus 15-ig látogatható a Nagymező utcai Mai Manó Házban.

Nyitókép: Gerhes Gábor: Magyar Hold 1., 2011, fotó, lightbox, Ed. 1. 70×100 cm, Gerendai Károly gyűjteménye. Minden mű az ACB Galéria és a szerző jóvoltából.