Digitális iskolai múzeumtúra

Kultpol

Az október 6-hoz kapcsolódó iskolai virtuális múzeumpedagógiai napokon számtalan múzeumpedagógus jelentkezett be a saját kiállítási helyéről az online tér segítségével és tartott élő, interaktív, játékos foglalkozást a tanulók számára.

3 iskola, 21 osztály, több mint 500 felső tagozatos diák és 12 múzeum – számokban így lehetne összefoglalni a Mozaik Múzeumtúra és a Felelős Szülők Iskolája legújabb közös kezdeményezését, a Digitális Iskolai Múzeumtúra projektet.

„Nagy öröm számunkra, hogy a jelen helyzetben is meg tudtuk valósítani ezt az eseménysorozatot és mind a múzeumpedagógusok, mind a tanárok és diákok részéről nyitott, együttműködő, az új helyzethez rugalmasan alkalmazkodó hozzáállást tapasztaltunk és pozitív visszajelzést kaptunk. A hosszú évek óta tartó Mozaik Múzeumtúra célja a múzeumok, kiállításaik és programjaik népszerűsítése a fiatalok körében. Ezt eddig elsősorban a valós térben, események formájában tettük meg, amire azonban most nincs lehetőségünk” – fogalmazott Makranczi Zsolt, az Örökség Kultúrpolitikai Intézet igazgatója, a Mozaik Múzeumtúra programvezetője.

„Az elmúlt időszakban a múzeumok rengeteg digitális tartalmat készítettek, köztük nagyon sok oktatást támogató tartalmat, így lehetőségünk van ezek, valamint az oktatásban is már kipróbált digitális eszközök, platformok segítségével az online térben megvalósítanunk programunkat. Sok tapasztalatot szereztünk és bebizonyosodott, hogy egy kis község általános iskolájának tanulói számára ugyanúgy elérhetővé tudjuk tenni ezt a programot, mint egy nagyvárosi iskola diákjainak. A pozitív visszajelzésekből az is egyértelmű, hogy van helye az ilyen jellegű programoknak, tartalmaknak az oktatásban” – tette hozzá az igazgató.

Milyen lehetne ma Petőfi instasztárként vagy influencerként? Hadtörténeti szempontból miért kiemelt jelentőségű a pákozdi csata és mekkora túlerővel állt szemben a magyar sereg? Milyen hangszerrel üzentek egymásnak a katonák a szabadságharc idején? Ha valamilyen fontos eszközt visszaküldhetnétek egy időgéppel a reformkori embereknek, ami megkönnyítené a mindennapi életüket, mi lenne az? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték együtt a válaszokat a diákokkal 3 virtuális múzeumi napon keresztül, ahol a foglalkozásokon abban a digitális térben és azzal a nyelvezettel szóltak hozzájuk, amiben ők otthonosan mozognak. „Fontosnak tartottuk, hogy kihasználjuk a digitális platformok és szoftverek adta lehetőségeket, mind a játékos feladatok kiadásában, diákok általi megoldásában, mind a visszajelzések terén” – mesélte Vargacz Alexandra, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője, a Digitális Iskolai Múzeumtúra szervezője.

„Az iskolánk nagyon szereti az élménydús programokat, szereti a gyerekeknek az élményeken és tapasztalatokon keresztül átadni a tudást és ez egy nagyon jó alkalom arra, hogy másképpen, az érzelmeiken keresztül jussanak a gyerekek információhoz” – mondta Mészárosné Erős Zsuzsa, a Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskola pedagógusa a Digitális Iskolai Múzeumtúra kezdeményezésről.

A projektben közreműködő múzeumok: Katonai Emlékpark Pákozd, Leskowsky Hangszergyűjtemény, Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tagintézményei: Alumíniumipari Múzeum, Kohászati Múzeum, Közlekedési Múzeum, Műszaki Tanulmánytár, Vegyészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Múzeum, Néprajzi Múzeum, Petőfi Irodalmi Múzeum, Vörösmarty Emlékház.

A Mozaik Múzeumtúra a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, a Néprajzi Múzeum szakmai támogatásával és az Örökség Kultúrpolitikai Intézet koordinálásában.

Nyitókép: a nagyharsányi iskola tanulói a programon.

Fotók forrása: Mozaik Múzeumtúra