Felmérések alapján a divatipar a világ egyik legszennyezőbb iparága. A folyamatos, gyors ütemű termelésen, fogyasztáson alapú gazdasági modell káros hatással van a bolygó élővilágára és elősegíti a klímaválságot, emellett embertelen munkakörülményeket teremt a divatipari dolgozók számára a fejlődő országokban.

Ezért elengedhetetlen az iparág teljes újragondolása, fenntartható alapokra helyezése, környezeti és társadalmi hatásainak megismertetése. Ebben próbál meg segíteni egy közösségi finanszírozáson alapuló, fiatalokat érintő edukációs kampány, amit a Nemzeti Divat Liga Magyarország Egyesület és a Fashion Revolution Hungary kezdeményezett. 

„A Nemzeti Divat Liga Magyarország
Egyesület (NDL) 2015 óta kiemelten foglalkozik a fenntartható és etikus divat
minél szélesebb körben való népszerűsítésével. Ezt a törekvést erősíti 2017 óta
a motivált hazai keménymaggal és önkéntesekkel működő Fashion Revolution
Hungary kampány, mely a mintegy száz országban működő Fashion Revolution
mozgalom hazai ága. Mindezeknek fontos része a fiatalok edukációja, hogy
minél alaposabban megismerhessék a divat árnyoldalait, romboló hatásait a
környezetre nézve, illetve konkrét információkat kapjanak arról, hogy hogyan
tudnak ők is hozzájárulni e negatív hatások csökkentéséhez egy sokkal
környezettudatosabb, etikusabb hozzáállással és gyakorlattal.” – nyilatkozta
Mányiné Dr. Walek Gabriella, a Nemzeti Divat Liga Magyarország Egyesület elnöke,
a Fashion Revolution Hungary országkoordinátora. Hozzátette, „ez a team több hazai és külföldi oktatási
intézménnyel együttműködött és közös online edukációs programokat is szervezett
az elmúlt években, és a jövőben is prioritásként fogja kezelni az oktatás
területét.”

A „Divatosan a környezetért” kampány célja
egy közösségi edukációs program elindítása, aktív részvétellel és az élmény
alapú tanulás módszereivel. Interaktív, 13-18 éves korosztályt megszólító
platformok, eszközök, elismert szakemberek, illetve kutatásaik bevonásával a
divatipar környezetre gyakorolt hatását, az etikus foglalkoztatás rendszerét,
az internet és a social media jelentőségét kívánják feltárni jól érthető,
könnyen feldolgozható formában. A projekt középiskolai és gimnáziumi,
szakközépiskolai pedagógusoknak, továbbá a szülőknek is szól.

A program
egyik tananyagfejlesztője, a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium divat-és
stílustervező szaktanára és a Debreceni Egyetem Mediális Kultúratudomány
alprogram PhD hallgatója, Balogh Dóra hangsúlyozta, hogy „a tudatosságra
nevelést nem lehet elég korán kezdeni. A felelős vásárlási szokások
kialakításáért és fenntartásáért következetes tervezői szemléletre és
szervezeti kampányokra van szükség. Továbbá olyan fenntarthatósági eseményekre,
melyek élményalapú pedagógiai módszerek beépítésével valósulnak meg.” A Nemzeti
Divat Liga és a Fashion Revolution Hungary csapat az ökotervezők és a
divatkutatók között teremt párbeszédet, melynek eredménye ez a gyakorlati és
elméleti területeket is megcélzó, hiánypótló edukációs projekt.

A program elemei közé tartozik egy 60 oldalas e-book, YouTube videók és Podcast beszélgetések szakemberekkel és influenszerekkel, illetve egy különleges divatesemény is. Ha adományozni vagy informálódni szeretne, látogasson el az Adjuk össze! oldalán futó közösségi kampány felületére.