Még egy dimenziót meglátunk a szövegben

Egyéb

Honnan jött a nevetek?

Mavrák Kata (M. K.): Eredetileg Words and Melodies volt a zenekar neve, mivel slam poetry szövegeket dolgozunk fel. Aztán Réz György, a Majdnem Híres Rocksuli tanára mondta, hogy a Words are Melodies jobban lefedi azt, amit mi csinálunk, azaz hogy amik alapvetően színpadra íródtak performansznak, versnek meg előadásnak, azokban mi meglátjuk a dallamot, és dalt írunk belőlük.

 

Balla Gergely (B. G.): Amúgy ha esetleg valakinek hosszú lenne a nevünk, akkor támogatjuk azt, hogy WAM-nak hívjon minket.

 

A salm poetry erősen kötődik az előadáshoz. Nem gondolod, hogy a rögzítéssel elveszik az akkor és mostban rejlő hatása a produkciónak?

M. K.: Abszolút igaz, hogy ez a jelleg eltűnik, de nekünk nem célunk ugyanazt a hatást elérni a dalainkkal, mint a slammel, hanem mi még egy dimenziót meglátunk a szövegben, ami ebben az új közegben megállja a helyét. A szövegeket meg szoktuk vágni, kevés van, ami egy az egyben lemegy, mert három percnyi már nagyon hosszú dalszöveg lenne. Újraértelmezzük, miközben megőrizzük a szöveg eredeti gondolatmenetét vagy érzésvilágát.

 

B. G.: Lehet, hogy a felvétel az nem itt és most, de a koncerten a számok nem lesznek ugyanolyanok, mint ahogy a slamet se lehet kétszer ugyanúgy eljátszani. Amikor eljátsszuk élőben a szövegeinket, akkor az itt és most jelleg nem veszik el.

 

Hogyan tudnád leírni, mit is takar a slam poetry?

M. K.: Amikor nagyon definiálni kell ezt a műfajt, akkor a költészet, a rap, a stand up comedy és a színház keverékeként szoktuk leírni. A színházi jelleg a performaszból jön, a stand up a comedy pedig azért, mert egy darab mikrofonnal áll az előadó a színpadon, a költészet és a rap pedig a ritmusosság mivoltából. Úgy kell elképzelni egy slam estet, hogy mindenkinek három perce van a színpadon, hagyományosan nem lehet semmilyen kelléket és zenei kísérletet használni, az est versenyjelleget ölt, a zsűri a néző. Ez nagyon fontos ahhoz, hogy ledöntse a falakat a közönség és az előadó között. A közönség bármikor véleményt nyilváníthat, nem kell megvárnia a performansz végét, ha tetszik neki egy sor vagy egy gondolat.

 

Lehetne ?underground költészetnek? nevezni a slamet?

M. K.: Ez egy nagyon jó kérdés, főleg azért, mert nagyon sokan ismerik már, és lassan súrolja az undergroundság határát. Szerintem addig maradhat underground a slam, amíg azt mondasz, amit akarsz, s amikortól már ez a szabadság nincs meg, akkor kerül ki onnan. Kérdéses, hogy mi az underground. Nézzük meg a rapet, ami ugyanígy underground volt, néhány képviselője pedig milyen messzire jutott mára! A slam szerintem nem fog elpopposodni, nem fogja minden rádió és tévé ezt játszani. De az igaz, hogy már most nagyon sokan ismerik, többen, mint amire mindenki azt mondaná, hogy underground.

 

Úgy vettem észre, hogy a slam esteken nem gyakori a zenei kíséret.

M. K.: Hagyományosan nem lehet zenét használni, sem a havi klubesteken, sem az országos bajnokságon, egyéni kategóriában. Amikor lehet, akkor nyilvánvalóan az csak kísérlet, viszont nálunk ez úgy működik, hogy a slam szövegek dalszövegekké válnak, a zene és a szöveg egyaránt fontos, bár az igaz, hogy mi a dalaink nagyon szövegközpontúak.

 

Talán a slamre inkább az egyetemi korosztály körében van igény. Más korosztály is nyitott a slamre?

M. K.: 2008-ban szerveztük az első slamet, akkor úgy 20-30-an voltunk egy kis pincehelyiségben, aztán egyre többen jöttek az ilyen estekre. Majd a 2011-es Pilvakernek köszönhetően megnőtt az érdeklődők létszáma, és lassan a negyedik legnagyobb budapesti szórakozóhelyet nőjük ki, mert 200-300 fiatal és idős érkezik a havi estjeinkre, és évente kétszer megrendezett országos bajnokságaink is közel teltházasak. A közönség soraiban igen, javarészt fiatalok ülnek, de nagy számban képviselteti magát a középkorú, idősebb korosztály is. Egyébként nemcsak Budapesten népszerű a slam, hanem Pécsett, Szegeden, Győrben, Miskolcon, Székesfehérváron is, és egyre több városban.

 

A Cseh Tamás Program még mit hozott a zenekar életébe?

M. K.: Elkészítettük az első albumunkat, ami megjelenik fizikai hordozón is, nem csak online lesz letölthető, ami nagy szó, mert erre általában nincs pénz, bár igaz, igény se, de akkor is jó, hogy ezt oda lehet adni az embereknek. Készül az első hivatalos klip, promócióra és marketing és PR kampányra is költünk ebből az összegből, valamint készül a honlapunk. Ennek igazából az a célja, hogy így nagyjából kezdő zenekarként meglegyen az induláshoz való tőke, amit egy zenekar évek alatt gyűjt össze, azt mi most megkaptuk egybe, hogy úgy gazdálkodjunk vele, ahogy mi szeretnénk. Szóval sok izgalmat, kihívást és lendületet hozott az életünkbe a Cseh Tamás Program.

 

 

Hallottam, kis országjáró turnétok is van.

B. G.: Igen, nemrég voltunk Pécsett, majd megyünk Győrbe, Debrecenbe a Halott Pénz előzenekaraként, Miskolcra és Csömörre.

 

M. K.: Tervben van még Szeged is, de ezek nem lemezbemutató koncertek, hanem egy lemez előzetes. Reméljük, hogy majd ősszel a lemezünk megjelenése után is futunk egy kört az országban.

Bodor Máté