EA__6705 Jungfer szobra B.jpg

Kevesen ismerik a nevét ennek a díszműkovácsnak, pedig a műveivel tele van az Instagram

„Észnek hódol az érc” – ez volt Jungfer Gyula hitvallása. Nap mint nap rengetegen csodálják a műveit, rendszeresen bukkannak fel a közösségi média képmegosztó felületein, fotósokat inspirálnak, fővárosi járókelőket ejtenek ámulatba, de ma már kevesen ismerik az alkotó nevét.

1882-ben Munkácsy Mihály tiszteletére jelmezes művészbált rendeztek a régi Műcsarnokban, ahova a meghatározó alkotók között számontartott díszműkovácsot, Jungfer Gyulát (1841–1908) is meghívták. A korabeli fotók tanúsága szerint Munkácsy és felesége Rubens korabeli öltönyt viselt, Jungfer pedig középkori kovácsmesternek öltözött. Ez utóbbi jelmez ihlette azt a középkori műkovácsszobrot, amely Jungfer üzemének cégére lett. Az 1885-ös országos kiállításra készült el a Fessler Leó által megmintázott és Jungfer Gyula által kivitelezett, egész alakos szobor, mely évekig a Berzsenyi utcai gyár homlokzatán állt, a második világháborúban megsérült, de manapság – immár az MNMKK Iparművészeti Múzeum gyűjteményének részeként – az Építési és Közlekedési Minisztérium Alkotmány utcai épületének előterében látható. 

„Észnek hódol az érc” – ez volt Jungfer Gyula hitvallása. Nap mint nap rengetegen csodálják a műveit, rendszeresen bukkannak fel a közösségi média képmegosztó felületein, fotósokat inspirálnak, fővárosi járókelőket ejtenek ámulatba, de ma már kevesen ismerik az alkotó nevét.

Ő a harmadik generáció volt a családban, aki lakatosmester lett, kezdetben az édesapjánál inaskodott három évig, majd 1857-ben európai tanulmányútra ment: megjárta Bécset, Drezdát, Lipcsét, Berlint, Salzburgot, Hamburgot, Hallét és Londont. 1865-ben tért haza, önálló műhelyt nyitott, ahol egyetlen segéddel végezte a munkáját, később az apja és ő egyesítették a vállalkozásukat, immár huszadmagával dolgozott, majd akkorára bővült a józsefvárosi vállalkozás, hogy 1887-ben Jungfer Gyula Épület- és Műlakatos Gyára már százötven munkást foglalkoztatott.

A cikk a Magyar Kultúra magazin 2025/1. számában jelent meg. Fizessen elő a lapra, hogy havonta, első kézből olvashassa!

Az egyik fő műve az Ybl Miklós által tervezett Várkert Bazár főkapuja lett, amelynek sikere további jelentős megrendeléseket hozott. A főváros számos ikonikus helyszíne őrzi Jungfer Gyula kézjegyét – például részt vett a Vigadó, a Műegyetem, a Fővámház, a Központi Vásárcsarnok, a Szabadság híd (eredetileg Fővám téri híd, 1896-tól Ferenc József híd) díszítésében, az ő műhelyében készült az Operaház vasmunkája, a Keleti pályaudvar kapuja, valamint az egykori Wenckheim-palota (ma a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár központi épületének) kapui, kandeláberei és rácsai. Számos Andrássy úti bérpalota és belvárosi épület kovácsoltvas remekei hordozzák az általa képviselt szakmai igényességet.

Az 1878-as párizsi világkiállításon ezüstérmet nyert a Bakáts téri plébániatemplom kovácsoltvas rózsabokrétáival, növényi ornamentikás rácsaival és gyertyatartóival. 1900-ban nagydíjat kapott Párizsban, 1904-ben St. Louisban. 1900-ban Ferenc József is felkereste Jungfer műhelyét, hogy megcsodálja a párizsi világkiállításra készülő monumentális vaskaput. Ez a nyolc és fél méter magas, négy méter széles, 75 mázsás szecessziós műremek lett a budai királyi palota nagykapuja, de a második világháborúban súlyosan megsérült, és néhány év múlva megsemmisült.

Jungfer Gyula munkássága elismeréseképpen átvehette a Ferenc József-rend lovagkeresztjét, megkapta az udvari műlakatos címet, továbbá a francia Becsületrendet és a belga Lipót-rend lovagkeresztjét is.

Ez is érdekelheti

Dalí nyalókalogót tervezett, Van Gogh pedig matematikai elveket festett meg

Kultúrsokk című sorozatunk következő részéből egyebek mellett az is kiderül, hogy Beethoven süketen komponált, Degas pedig festőként varrt tüllruhát.

A színek lesznek a főszereplők a FIKSZ iparművészeti fesztiválján

A Független Iparművészeti Kortárs Szalon megrendezi első, országos léptékű iparművészeti fesztiválját: szeptember 12. és 14. között száz iparművész alkotásai töltik meg a MNMKK Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) belső és külső tereit. A részvétel minden programon díjmentes.

Egy mind felett: így lett divat a művészi ékszer

Búvópatakszerűen létezett, s a Kádár-kor elvárásaival dacolva fejlődött a kortárs ékszerművészet, amely hosszú idő után, az elmúlt évtizedben kezdte csak elnyerni méltó társadalmi rangját Magyarországon.

Mi a csudáért készít miniatűr tárgyakat az ember?

Játéknak? Dísztárgynak? Hogy ügyességét bizonyítsa? Hatalmas érdekességek pici tárgyakról: bútorokról, könyvekről, konyhai eszközökről és dísztárgyakról.