Egyre jobban várjuk a CineFestet – Nagyjátékfilmek a programból

Film

Szeptember 10. és 18. között Miskolc lesz a filmfőváros, ahol a magyar közönség a nemzetközivel egy időben láthatja majd a világ legújabb és legszínvonalasabb filmjeit. A versenyprogram mellett a Kitekintő elnevezésű szekció is ad okot a várakozásra.

Versenyprogram

Idén két magyar elsőfilmes rendező is debütál a CineFest versenyprogramjában, mindketten visszatérő vendégei a miskolci filmfesztiválnak. Kis Hajni első nagyjátékfilmje, a Külön falka egy szívszorító apa-lánya kapcsolatot mesél el.

A tizenkét éves Niki a nagyszüleivel él, akik nem tudják kordában tartani a vadóc, az iskolában nehezen beilleszkedő gyereket. Amikor Niki megtudja, hogy édesapját, Tibort kiengedték a börtönből, minden tiltás ellenére felkeresi a férfit. Tibor kidobóként dolgozik a budapesti éjszakában. Magának való alkat, erőszakos természete miatt állandó harcban áll a környezetével. Sötét múltja és egy családi titok miatt kerüli a lányával való találkozást, de Nikit nehezebb lerázni, mint gondolta. A két kívülálló lassan közeledni kezd egymáshoz, de minden az ellen szól, hogy a család egyesülhessen.

Fazekas Máté Bence a Kilakoltatás című dramedy-jével érkezik a fesztiválra. A szatirikus hangvételű film egy fiatal, elszánt bírósági végrehajtó (Orosz Ákos) és egy elkeseredett, kilakoltatás előtt álló néni (Nagy Mari) heroikus küzdelmét meséli el egy végtelenül hosszú napba sűrítve. Az egyszerűnek tűnő kilakoltatási eljárás ugyanis a nő ellenállása miatt óráról órára egyre bonyolultabb lesz, és egyre több olyan ember, hivatalos szerv jelenik meg, akinek és aminek semmi keresnivalója nem lenne a helyszínen.

Az idei CineFest játékfilmes versenyprogram egyik legnagyobb szenzációja a Red Rocket, melynek világpremierje a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon volt. A Red Rocket rendezője, Sean Baker hat évvel ezelőtt, 2015-ben már részt vett a Cinefesten, akkor a Tangerine című alkotásáért megkapta a Zukor-díjat és közönség díját is. Bakert kiemelten érdeklik a periférián lévő karakterek, azok emberi kapcsolatai, ezt többek között az említett Tangerine mellett láthattuk például a Floridai álomban is. A Red Rocketben Mickey Hollywoodból érkezik haza szülőhelyére, Texasba, ahol egy volt feleség és egy alapvetően ellenséges környezet várja. Mickey próbál újra beilleszkedni, de nem megy: húsz éve híres pornósztár, tisztességes munkát nem kap, így marad neki a fűvel való kereskedés. És marad az új tehetség, szerelem keresése, akit meg is talál mindjárt a tizennyolc éves Strawberry személyében.

És hogy a pornónál maradjunk: az idei fesztivál szintén várakozás övezte alkotása a Zűrös kettyintés, avagy pornó a diliházban (Babardeala cu bucluc sau porn balamuc). A Berlinalén idén Arany Medvével elismert film fájóan kemény társadalomkritika, amely a jelennel való szembesülést szállítja szimbolikus pofonként. Radu Jude rendező ráadásul kísérleti formába csomagolta mindezt. A film egy házipornóval indít, és mire elkezdnénk gondolkodni, hogy mi is történik voltaképpen, már az első szegmens képsorai peregnek, amelyben egy középkorú nő sétál Bukarest utcáin. Kiderül, hogy a maszkos nő szerepelt a véletlenül a netre került pornóban, és este egy szülői értekezlet előtt kell felelnie a történtekért az iskolában, ahol történelmet tanít.

Szintén izgatottan várjuk az elsőfilmes Blerta Basholli alkotását, mely a 2021-es Sundance fesztiválon „mindent vitt” a nemzetközi versenymezőnyben: elnyerte a legjobb film, a legjobb rendező és a közönség díját is. A Hive egy családanya életét követi a koszovói Krusha e Madhe (Velika Kruša) faluban. Ez a település szenvedte el a legnagyobb mészárlást a szerb megszállás alatt, sok férfit elhurcoltak és kivégeztek. A megmaradtak pedig nem nézik jó szemmel a megözvegyült Fahrije erőfeszítéseit, aki nő létére dolgozik és pénzt keres: a falu többi asszonyát összefogva ajvárt készít, amit a városi szupermarketnek ad el. A kezdeményezés sikeres vállalkozássá növi ki magát.

Nagyon várjuk még Mauricio Levia-Cock rendezését is, a Night of the Beast című filmet. A heavy metal övezte kalandfilm voltaképpen a felnőtté válásról szól: két tinédzsert ismerünk meg Bogotából, akik eltökélték, hogy végre találkoznak nagy kedvencükkel, az Iron Maidennel. A történet barátságról, sérülékenységről mesél, valamint arról is, hogyan állj ki a legjobb barátodért.

A kisfilmjeivel a legnagyobb filmfesztiválokon megfordult Chema García Ibarra első nagyjátékfilmje A szent lélek (Espíritu sagrado), melynek főhőse az ufológiahívő José Manuel. A férfi heti rendszerességgel találkozik lelki társaival, hogy megosszák egymással az aktuális híreket a földönkívüliek feltűnéséről és emberrablásaikról. Amikor a társaság vezetője hirtelen meghal, Joséra irányul a figyelem: immár ő az egyetlen élő ember, aki tudja az emberiség jövőjének titkát. Eközben egy párhuzamos eseményszálon, Spanyolországban egy eltűnt kislány után folyik nyomozás.

Jasmila Zbanic Quo vadis, Aida? című, Oscar-díjra nevezett alkotása is versenyez Miskolcon. A srebrenicai mészárlást bemutató megrázó filmben a rendező a fikciós cselekményszál mellett fájó emlékeket is megmutat. A rendező már az első filmjében, a 2006-os Szerelmem, Szarajevóban is elképesztő érzékenységgel mesélt a boszniai háború okozta traumákról. Ebben a filmben a srebrenicai mészárlás heteit mutatja be, melynek során több mint nyolcezer bosnyákot gyilkoltak le szerb katonák úgy, hogy azt az ENSZ által delegált békefenntartó erők nemhogy nem akadályozták meg, hanem szemlesütve asszisztáltak hozzá.

Kitekintő

A Kitekintő szekcióban látható a CineFest hivatalos nyitófilmje, Anders Thomas Jensen vígjátéka, Az igazság bajnokai (Retfærdighedens ryttere). Miután a felesége életét veszti egy tragikus vonatbalesetben, Markusnak haza kell térnie a lányához, a tinédzser Mathildéhez. A baleset elsőre fatális véletlennek tűnik, de ekkor felbukkan a matematikus csodabogár, Otto és két excentrikus barátja, Lennart és Emmenthaler. Otto is a kisiklott vonaton utazott, és meggyőződése, hogy nem a balszerencse okozta a tragédiát. A bizonyítékok egyre csak gyűlnek, és Markus ráébred: a balesetnek álcázott merényletben a felesége volt az ártatlan áldozatok egyike. Anders Thomas Jensen vígjátéka egy modern mese szolidaritásról, véletlenről és az élet értelméről.

Ebben a szekcióban vetítik az Arany Pálma-díjas Titán (Titane) című filmet is. Julia Ducournau alkotásában egy megmagyarázatlan bűncselekmény-sorozatot követően egy apa találkozik a tíz éve eltűnt fiával.

A Kitekintőben lesz még Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története hazai premierje is. Störr Jakab, a holland hajóskapitány rögvest megkéri Lizzy, az elragadó francia hölgy kezét, amint meglátja. Boldognak induló házasságuk azonban a meghitt pillanatok mellett gyötrelmes órákban is bővelkedik. A kapitány érzelmi hullámverései a féltékenység tűpontos természetrajzát és a férfi-nő kapcsolat feloldhatatlan ellentmondásait tárják elénk. Enyedi Ildikó új filmje Füst Milán több mint 20 nyelvre lefordított, irodalmi Nobel-díjra felterjesztett regénye alapján készült.

Nagy Dénes Ezüst Medve-díjas alkotását, a Természetes fényt is láthatjuk, mely nem egy egyszerű háborús történet. Az egyszerre éles és ködös fénybe burkolózó arcok olyanok, mintha sárral festették volna őket, ezzel is kifejezve az állandó erkölcsi dilemmával küzdő férfiak útját az ismeretlenbe. Mit kell tenni az életben maradásért? Milyen mértékben helyezhetik önmagukat előtérbe? Mennyire bűnös az, aki szörnyű eseményeknek lesz a szemtanúja, akkor is, ha azt nem ő maga okozta? Ahogy egyre inkább elmosódik a jó és a rossz közötti határvonal, a férfiaknak dönteni kell, hogy alkalmazkodnak vagy helyesen cselekszenek.

A programot ezen az oldalon lehet böngészni.

Nyitókép: Zűrös kettyintés, avagy pornó a diliházban