Együttműködés a múzeumok és a köznevelés között

Nincs még egy olyan terület, mely az elmúlt tíz évben a múzeumpedagógiához hasonló fejlődésen ment volna át, amit számos program, felújított intézmény bizonyít – mondta Cseri Miklós kultúráért felelős helyettes államtitkár szeptember 29-én. A jövőben rendszeresítik az egyeztetéseket a múzeumpedagógusok és a köznevelésért felelős tárca között.

A Múzeumpedagógiai Évnyitó a Múzeumok Őszi Fesztiválját nyitja meg, a Ludwig Múzeumban megtartott rendezvényen egyúttal átadták a Múzeumpedagógiai Nívódíjat. Az elismerést 2003-ban alapították, idén 18 múzeum nevezett be, 2014 augusztus elejétől a pályázatok összefoglalóját bárki elolvashatta.

 

Múzeumpedagógiai Nívódíjban részesült:

Bélyegmúzeum Bélyegen a nagyvilág című tárlata A Bélyegmúzeum állandó kiállításának komplex múzeumpedagógiai bemutatása

Nagy Kunszt Kortárs – Képzőművészeti Tanulmányi Múzeum Program A kortárs művészet megismertetési fiatalokkal

Lackó Dezső Múzeum Német nemzetiségi kultúra Veszprém megyében

Magyar Nemzeti Múzeum Balassa Bálint Múzeuma Szent István lovagjai – Kalandvár foglalkozás

 

Elismerő oklevélben részesült:

Kunszentmártoni Helytörténeti Múzeum Barátom a múzeum foglalkozássorozat

Kuny Domokos Múzeum Asztalos restauráló képzés

 

Különdíj:

Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria Szépmű projekt: Telekom felsővezető fejlesztési tréning

 

_DSC7594_CopyA multikulturalitás elfogadásához járul hozzá a múzeumpedagógia, a múzeumok helyi társadalomba való beágyazottságát támogatja – mondta el beszédében Cseri Miklós. „Egy nemzet fenntarthatósága nem csak energiahordozókban mérhető, hanem intézményeiben is, amelyek meghatározó identitásképzőként hozzájárulnak Magyarország pozitív országképének megteremtéséhez. A korszerű oktatás, nevelés szempontjából nagyon fontosak a múzeumok. Azt gondolom, hogy a múzeumpedagógia területén történt meg az elmúlt tíz évben a legnagyobb fejlesztés, több száz múzeumpedagógiai programmal várják az érdeklődőket ma Magyarországon, számos infrastrukturális fejlesztés valósult meg” – fejtette ki a helyettes államtitkár. A két terület szoros együttműködése szükséges a további fejlődéshez, ennek pedig lényeges eleme a továbbképzés.

 

Az évadnyitó a rendszeres információáramlást segíti elő, mely csak tovább erősödik a közeljövőben, együttműködés indul ugyanis a köznevelési államtitkársággal, melynek keretében rendszeres egyeztetés indul – fejtette ki Cseri Miklós. A tervek között szerepel továbbá a hátrányos helyzetű fiataloknak szóló programkínálat bővítése, de hangsúlyozta, a múzeumpedagógiai tevékenység nem szűkíthető le a fiatalokra, az idősebbeket is meg kell céloznia.