Egzotikum intimitással

Egyéb

A kilencvenéves francia fotográfus Marc Riboud, aki az egyik leghíresebb, ikonná vált háborúellenes fotográfiát is készítette ? amely a Howard Greenberg gyűjteményből rendezett tárlaton is látható volt a Mai Manó Házban ? most, távol-keleti utazása során készített fotográfiáival mutatkozik be.

"Nekem a fotózás nem csupán hivatás, sokkal inkább szenvedély. Szenvedély, amely már szinte megszállottság " ? hangzik egyik sokat idézett gondolata. Marc Riboud kimagasló teljesítményt nyújtó tagja annak a fotográfus generációnak, amely a második világháború utáni időszak felszabadultságának idején a humanizmus középpontba helyezését tekintette élete és munkája lényegének. Ez az az értékrend, ami a közös megpróbáltatások, a fenyegetettség megszűnése után meghatározta fotográfiai tevékenységüket, a mindennapokat és a jövőt.

Marc Riboud egy hétgyermekes család ötödik gyermekeként látta meg a napvilágot. Ötéves korában az édesapja azt mondta neki: te leszel az egyetlen gyerekem, aki azzal foglalkozik majd, amit szeret! Ez a jóslat hamarosan be is következett. Életének első fotográfiával kapcsolatos momentuma egy camera obscura jelenséghez hasonlatos élmény volt. Miközben az ágyon feküdt, a nővére elhaladt az ablak előtt. A plafonon azt látta, hogy az árnyéka épp az ellenkező irányba halad, mint amerre a tesvrée ment. Nem is hitte el, ez miként lehetséges. Felállt, odanyomta az orrát az üveghez, hogy szemügyre vegye az élményt. Ez a jelenség meghatározó jelentőségű volt pályájának alakulásában. 14 éves korában édesapjától kapta meg első Kodak fényképezőgépét. Először huzamosabb ideig egy lyoni táncfesztiválon fotózott, ez annyira nagy hatással volt rá, hogy eldöntötte: örökké ezt akarja csinálni.

Az 1947-ben alapított legendás Magnum fotóügynökség tagja és később 1976 és 79 között elnöke is. Az alapítók közül Robert Capa, Henri Cartier-Bresson közeli barátja és tanítványa.

Capa küldte el őt Londonba világot látni, keleti utazása állomásain pedig Henri Cartier-Bresson levelei várták. ?Bresson praktikus tanácsokkal látta el Marcot, hogy kit keressen Calcuttában, vagy ha bármiféle baja van, melyik orvoshoz forduljon? ? mondta el Csizek Gabriella kurátor, aki hozzátette: a levelek másik része a fotózásra nézve látja el jótanácsokkal. Henri azt tanácsolj, hogy bizonyos helyzetekben menjen távolabb a történéstől, mert lehet, hogy akkor gazdagabb lesz a kép, hogy a új elem kerül be a fotóba. A kurátor emlékeztetett arra, hogy mind Bresson, mind Riboud nagyon erős kompozíciós szigorúsággal alkottak: ők már nem is valóságot, hanem a képet látták már, abban a pillanatban, amikor elkészült.

Marc Riboud kiállításainak képei elvezetik a látogatót egy három évig tartó utazás egzotikus helyszíneire. Megismerhetővé válik látásmódjának nyitottsága, az, hogy milyen érzékenységgel örökítette meg a számára ismeretlen kultúrákat is. Személyiségéből fakadó kíváncsisága nyomán olyan természetességgel nyílnak meg számára ezek a titokzatos világok, mintha minden jelentésüket ismerné. Őt az ember és az élet érdekelte és a világra való rácsodálkozás képességét élte meg fotográfiai munkájában. Képein az érzelmek mindig szigorú kompozíciókban jelennek meg és láthatjuk, hogy a forma és a jelentés kivételes összefonódása azt jelenti, nincs esztétika etika nélkül.

a_tiltott_varos_peking_kina_1957_small1_250x250.png
A tiltott város

Törökország, India, Nepál, Japán, Afganisztán, Pakisztán, Irán és Kína területén készült fotográfiából válogattunk a mintegy hetven képből álló kiállításra, amely életének és munkásságának az 1955 és 1958 közötti időszakát mutatja be.

Milojev Zsanett/ Mai Manó Ház