Johann Loetz (más néven Lötz) üvegművei az osztrák–magyar (és cseh) monarchia területén termett szecesszió kiemelkedő példái közé tartoznak, csiszolt kristályaik mindig is különlegességnek számítottak egyedi tisztaságukkal és tüzes színeikkel. Üvegeik művészien utánozták az ónix, jáspis, malachit, lapis intarziás tükröződéseit. A Loetz művek irizáló műüvegei voltak némi túlzással az európai Tiffanyk, mivel ezt a technikát maga a Tiffany is örömmel alkalmazta.
Az antikvárium.hu vasárnapig tartó árverésén licitre kínált több mint száz tétel között szerepel a fújt és kézzel formázott szecessziós Loetz Phanomen Gre 7501 is. A jellegzetes Loetz alkotás arany alapszínben készült. A gömb formájú vázatest felületén megjelenő hullámzó hatású, sűrű mintázatot remekül egészíti ki a keskeny nyak és az abból finoman kiszélesedő ajakrész. Az elegáns váza a Phenomen szecessziós sorozat tagja – a cég ezekkel érte el legnagyobb sikereit, az 1900-as Párizsi Világkiállításon Grand Prix-t nyert a fényes, színes dekorációk használata. Az 1800-as évek utolsó tíz évében Loetz kísérletezni kezdett a színes és erősen irizáló műüvegekkel – ezt a technikáját Louis C. Tiffany és Lobmeyr használta, és nagyon valószínű, hogy Johann Loetz ebből a két forrásból merített ihletet csodálatos alkotásaihoz.
A 20. század elejéről származik a Loetz papillon vékony, trombita formájú, kézzel készített szecessziós üvegváza háromosztásos, hullámos felső peremmel, amelyet a nehézfém-oxiddal irizált fehér és aranysárga színei, valamint szabálytalan, erősen domború, buborékos mintázata tesz még izgalmasabbá. A váza kiváló példája az üveggyár szecessziós időszakban készített, kitűnő minőségű irizált darabjainak.
A cseh Tiffany
A Johann Loetz Witwe (más néven Lötz) üvegművek az európai szecesszió kiemelkedő példái közé tartoznak. Johann Lötz a 19. század közepén a mai Csehország északi részén, az akkori Wottawattalban alapította az egyik legrégebbi üvegműhelyt, amit unokája, Max Ritter von Spaun 1879-ben vett át. A Lötz'sche csiszolt kristály mindig is különlegességnek számított egyedi tisztaságával és tüzes színeivel. A cég Ausztriában elsőként gyártott úgynevezett barokk üveget – alkalmazott üvegdíszítésű tárgyakat –, ami hamarosan világszerte hírnevet szerzett nekik.
A Louis Comfort Tiffany szemüvegéhez hasonlóan a
A cég képviselete több díjat nyert a századforduló utáni világkiállításokon, valamint a Chicagói és St. Louis-i vásárokon, de a világháború kitörése és a Monarchia összeomlása nehéz időket hozott a cég számára, a második világháború után pedig Csehszlovákia német ajkú lakosságának kitelepítése a cég végét jelentette.
A gyűjteményben és az árverésen szerepel még az az egyedileg formázott Loetz szecessziós üveg tál, ami szintén 19–20. század fordulóján készült, sárgászöld, átlátszatlan üvegrétege és a szivárvány színeiben pompázó, csillogó, irizált felülete igen jellemző a korra. Az üvegtál szokatlanul nagy méretű, finoman ívelő fodrai középen üvegbordákban futnak össze. A ritkaságnak számító tál organikus formája a Loetz-i szecessziós stílus védjegye.
Igen ritka a Loetz Martele szecessziós üveg váza is, amely szintén több mint 120 éves . Zöld alapszínén finoman irizál a textúra, a szivárvány színei minden fényszögben más árnyalatban pompáznak. A Martelé, azaz „kalapált” a Loetz számos formára és többféle színben használt dekorációja.
A Lotz és muránói üvegművek között ezúttal sok a még régebbi biedermeier stílusú is. Ezek között számít igazi különlegességnek az a magyar üveg emlékpohár, amely bordó színben készült és szokatlanul méretes. A 19. század második feléből származó dísztárgy megjelenését a kézzel festett, aranyszínű, részletgazdag festése teszi ritkasággá. Felületén a korra jellemző gazdag, színes rózsamotívum és növényornamentika festés, a biedermeier tárgyak látványos díszei láthatóak.
Oldalát aranyfestéses keretbe foglalt írás díszíti „Emlékül” felirattal, címerrel és koronával. Hazai és történeti értéke miatt különösen becses ez a magyar üveg dísztárgy – ahogyan az a piros ónfedeles, biedermeier üveg kupa is, amely szintén több mint 150 éves, és a teljes felületét díszítő óarany színű festés teszi igazán a korra jellemző magyar dísztárggyá.