Életműrekordok a Kieselbach Galéria tavaszi kortárs árverésén

Egyéb

Az árverés legnagyobb szenzációját Vajda Lajos Gyertyás lány című 1936-os remekműve érte el: a művész legnagyobb méretű magánkézben őrzött olajképe negyvennyolcmillió forintért kelt el.

A galéria tulajdonosa, Kieselbach Tamás Vajda Lajosról úgy vélekedett, „nemcsak kulcsfontosságú modern művész, hanem az egyik legjelentősebb szereplője a 20. századi képzőművészetnek. Vajda 1945-ben már több éve nincs az élők között, életműve viszont ekkor hat igazán, az örökösök és tanítványok titkos világában, megtermékenyítve a kortárs magyar művészetet. Ennek analógiája, ahogy Szinyeit csak a nagybányás új nemzedék fedezte fel, évtizedekkel a Majális születése és kudarcos fogadtatása után.”

Az aukción olyan, a közelmúltban elhunyt kortárs klasszikusok szerepeltek kiemelkedő módon, mint Bak Imre, Hencze Tamás, Haraszty István vagy Fajó János. 

Azoknak az alkotóknak az esetében, akiknek munkásságát a közelmúltban nagy kiállítás dolgozta fel, érezhetően megélénkült az érdeklődés. 

Frey Krisztián a tavalyi Ludwig múzeumi bemutatója után több mint megnégyszerezte indulási árát, Deim Pál nagy méretű alkotása életműrekordot ért el (9,5 millió forint), Mácsai István a Kiscelli Múzeumban április 23-ig látogatható különleges kiállítása után fehér rózsás csendéletével négyszeresére emelte az induló árát.

A sokszínű válogatás az elmúlt 78 év háború utáni és kortárs művészetéből merített: a Kádár-kornak görbe tükröt álltó Méhes László-féle Langyosvíztől a szürnaturalizmus most felbukkant, 60-as évekbeli Korga György-féle főművein keresztül Bíró Ica Pauer Gyula által készített pszeudo gipszszoborlenyomatáig.

Nyitókép: : Vajda Lajos Gyertyás lány (1936) című festménye a Kieselbach Galéria aukcióján Fotó:  MTI/Mohai Balázs