Szentképek egy kortárs ruhán? A furcsa párosítás a Romani Design ruhakölteményeinek jellemzője, amelyek különleges mintáikkal üzenetet hordoznak, és a hagyományok tiszteletének fontosságára hívják fel a figyelmet, miközben gazdag színvilágukkal a roma életörömöt is közvetítik.

Az Iparművészeti Múzeum már ötödik alkalommal kért fel kortárs dizájnereket, hogy válasszanak ki egy tárgyat vagy tárgycsoportot a múzeum gyűjteményéből, és arra reflektálva hozzanak létre új, saját dizájnt. Mivel a múzeum főépülete évek óta zárva van, a gyűjtemény csak nagyon korlátozottan hozzáférhető a nagyközönség számára. A Körforgásban című kiállítás-sorozattal igyekeznek feléleszteni, tárgyait új megvilágításba helyezni, és a bővítésre is gondolnak, mivel az inspiráció eredményeként született tárgyak a múzeum gyűjteményét gazdagítják.

A Romani Design tervezői hat műtárgyat választottak ki, ezek mindegyike Szűz Máriát vagy más női szenteket ábrázoló szentkép volt. A Romani Design alapítói, Varga Erika és Varga Helena a szó szoros értelmében beleszőtték dizájntermékeikbe roma identitásuk minden jellemzőjét. A szentképek mintáit, alakjait, színvilágát felhasználva alkottak új szöveteket, majd ezekből egyedi tematika alapján születtek meg a ruhakölteményeik. A szentképek felhasználásába tettek még egy csavart: családtagjaik arcára cserélték a szentekét.

A családi és a szakrális élet
összefonódik: a roma identitás része a családi gyökerekhez való kötödés és az
erős hitélet is. Ezt az életérzést és a felmenőik iránti feltétel nélküli
tiszteletet kívánták bemutatni. A kiválasztott szentképek a szeretett nagymama
és édesanya arcképével készültek el, öccsük gyermekkori fotója pedig puttóként
lett a dizájn része.

Hat ruha készült el, mindegyik egy-egy
női életpillanatot jelképez. Templom, Áldás, Ünnep, Földi paradicsom, Női
emancipáció és Ártatlanság lett a nevük.

A romák számára oly fontos szakrális identitás miatt elkészült egy hetedik ruha is, amelyet a csatkai Mária-kegyszobor számára alkottak meg a tervezők. A hagyomány szerint a hívek adományként díszruhát varratnak a szobornak, amelyet a csatkai búcsú napjaiban óránként átöltöztetnek, az újonnan elkészült ruhák pedig a kegytemplom gyűjteményébe kerülnek. Az Iparművészeti Múzeum által támogatott és inspirált ruhadarabbal a gyűjteményezés új távlatai nyíltak meg, ráadásul új közösség felé nyitott a múzeum.

A Romani Design tervezői arra biztatják
a látogatókat, hogy merjenek visszanyúlni a hagyományaikhoz, inspirálódjanak
belőlük, és adják őket tovább a következő generációnak.

A január 2-ig látogatható tárlat kurátora Horváth Judit.

A nyitóképen Romani Design: Templom. A fotókat a szerző készítette.