Az elfojtás nem vezet sehová - GERGYE KRISZTIÁN

Egyéb

Gresó Nikolett a T.E.S.T.-ben
Fotó: MTI 

- Mit takar a társulatod neve, a GK Impersonators, és mit rejt az előadás címe, a T.E.S.T.?

 
- Az impersonator szónak több jelentése van: megszemélyesítő, alakító, tolmácsoló. Számomra olyasmit jelent, hogy képes vagyok valamilyen archetipikus mintát előhozni magamból, hogy hordozója vagyok egy önmagamra ruházott személyiségnek. Az előadás címe, a T.E.S.T. a magyar jelentésén túl az angol test (próba, kísérlet) szóra is utal: azzal kísérletezem, hogyan lehet olyan táncelőadást csinálni, ami túlmutat önmagán, ami a színház felé közelít, anélkül, hogy használná a verbalitást.
 
- Hogy jutottál vissza a szólóhoz, mint műfajhoz?
 
- Az előző darabom, a kilencvenkilencperc után éreztem, hogy vissza kell térnem  a szólisztikus helyzethez, vonzott az a fajta intenzitás és energiasűrítés, amit egy szólóval létre lehet hozni, de nem önmagamat szerettem volna boncolgatni, mint eddig. Nagyon szoros kapcsolatom alakult ki a táncosnőkkel, megbíztak bennem, teljesen átadták magukat, én pedig megkerestem, mi az a karakter, amit az adott szereplő teste, mozgáskoordinációja, létformája, személyisége előhív. Az egyes szólókhoz a próbák során különböző archetípusokat, mitológiai figurákat is társítottunk, (pl. Hárpia, női Lucifer, Faun, Psyche), de ezeket tudatosan nem kommunikáltam, mert nem akartam didaktikussá válni, megkötni a nézőt.
 

dump_43476.jpg
Gergye Krisztián

- Mit jelent neked a mottóul felhasznált Mihai Maniutiu idézet: "A test arra hivatott, hogy  visszataláljon történelem előtti önmagához"?

 
- Ez az elképzelés hasonló a Hamvas-féle Aranykor-emlékezéshez, mely a lét egységét és teljességét jelképezi. Az ideális helyzet az, amikor az ember a valódi őslényegét a felszínre tudja hozni, de ettől ma nagyon messze vagyunk, ma már sokan a testüket sem ismerik, elidegenedtek tőle. Az ember akkor kerül közelebb önmagához, ha egyre több szerepet magára öltve, azokkal azonosulva bejárja saját szélsőségeit. Én önmagamat szoktam provokálni, végletes helyzetekbe sodorva magam, mert hiszek abban, hogy a szélsőséges helyzetek magukkal hozzák ellenpólusaikat, így hosszú távon lehet közeledni a középúthoz. Érdemes egyre pontosabban megismerni magunkat, egyre mélyebbre leásni a személyiségünkben, az elfojtás nem vezet sehová.
 
- A Budapesti Őszi Fesztivál weboldalán az áll, hogy az Édes szívem, ribanc vagy! című, Ágenssel közös darabotok a Bárka Színházzal koprodukcióban készül, és jövő évadtól Te is a Bárkához fogsz szerződni.
 
- Jelenleg olyan optimális helyzetben vagyok, mely szabadságot és biztonságot is ad egyszerre: a jövő évadtól valóban a Bárka tagja leszek, mint alkalmazott koreográfus, Alföldi két darabját fogom koreografálni, és szerepelek Mezei Kinga egy darabjában színészként.
Nagyon szerencsés volt a találkozásom a Közép-Európa Táncszínházzal, velük is folytatom a munkát, szeretném elkészíteni a T.E.S.T. párdarabját, egy férfi szólókból álló előadást, melynek utolsó, hetedik szólóját magam táncolom majd. Természetesen a saját társulatom, a GK Impersonators is működik tovább, májusban lesz egy sokszereplős bemutatónk a Trafóban. A működési támogatás, amit kaptunk, talán abban is segít, hogy leszerződtessem azokat a társaimat, akikkel évek óta együtt dolgozom.