Elhunyt Carmen Herrera kubai származású amerikai festőnő, aki 2004-ben, 89 évesen robbant be a művészvilágba első festménye eladásával.
A későn elismert alkotó 106 évesen, szombaton halt meg manhattani otthonában – közölte a The New York Timesszal a festőnő barátja és művésztársa, Tony Bechera.
A művésznő hatvan évet várt arra, hogy felfedezzék,
a harsány színek és geometrikus ábrák jellemezte művei azonban ma már megtalálhatók olyan nagy múzeumok állandó gyűjteményében, mint a New York-i Whitney Amerikai Művészeti Múzeum, a Modern Művészeti Múzeum, a washingtoni Smithsonian Amerikai Művészeti Múzeum vagy a londoni Tate Modern.
Herrera képei olyanok, mintha a jövőből jöttek volna: művészetét egyenes vonalak és legtöbbször csupán két színben készült grafikák jellemzik. Amikor Carmen Herrera belevágott a festészetbe, stílusa mai szemmel nézve forradalmi volt. Az ötvenes években már megalkotta annak az op-artnak az egyes elemeit, amely olyan hatást kelt, mintha az alkotások mozgásban lennének. Maga az op-art csak a hatvanas években lett ismert, Carmen Herrera neve azonban nem tűnik fel az irányzat nagyjai között.
„Megelőzte korát” – próbált magyarázatot találni Herrera elhanyagolására, majd hirtelen támadt hírnevére Tony Bechera művész, az asszony barátja és szomszédja. A férfi szerint Herrerának a háttere sem volt megfelelő: nőként és bevándorlóként különösen nehéz dolga volt.
A festőnő Kubából származik, ahol tehetős és értelmiségi környezetben nőtt fel. Építészetet tanult egy havannai egyetemen, az 1930–40-es években Kuba és Párizs között ingázott, New Yorkban művészeti tanulmányokat folytatott. Férjével, egy amerikai születésű angoltanárral az 1950-es évek közepén telepedett le az amerikai nagyvárosban, házasságuk 61 éven át tartott, de gyerekük nem született.
A későn jött hírnévvel kapcsolatban csak annyit mondott: pusztán arra törekedett, hogy azt csinálja, amit igazán akart, vagyis festeni.
Alkotásait a letisztultságuk miatt leginkább a japán haiku versekhez szerette hasonlítani. „Egyszerűen gyönyörködtet egyenes vonalakat húzni” – mondta egy interjúban. Lakásában még a bútorok is egyenes vonalban álltak. Ha a takarítónő netán elmozdította őket, Herrera visszatolta a bútorokat.
Nyitókép: AFP/Laura Bonilla Cal