Elhunyt Jules Dassin filmrendező

Egyéb


julesdassin.jpg
Jules Dassin

Az 1911 decemberében született amerikai filmrendező, színész, producer, forgatókönyvíró egyik színpadi rendezésével keltette fel Hollywood figyelmét a '40-es évek elején. Jules Dassin filmes pályafutása kezdetén Alfred Hitchcock mellett dolgozott asszisztenséként, majd 1942-ben megrendezte első nagyjátékfilmjét Nazi Agent címmel.

 
Első, igazán vállalt alkotását Richard Brooks forgatókönyvéből forgatta. A Burt Lancaster főszereplésével készült Nyers erőszak (1947) a korszak egyik legjobb börtönfilmje. A fasiszta brutalitás allegorikus ábrázolása kiverte a biztosítékot a cenzoroknál, vágásokat követeltek. Az egy évre rá forgatott A meztelen város még véresebb jeleneteket tartalmaz; a gyártó stúdió annyira szétszabdalta a produkciót, hogy Dassin ehhez a változathoz már nem tudta a nevét adni.
 
A Tolvajok országútja után Dassin egy feketelistára tett Albert Maltz-regényből, a Simon McKeever utazásából akart filmet forgatni. Erre ő maga is az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság listájára került. Az 1950-ben készült Az éjszaka és a város című mozi után egy évtizedre elhagyta az Egyesült Államokat. Görögországba menekült, ahol letelepedett és feleségül vette Melina Mercouri színésznőt, 1981-től az ország kulturális miniszter asszonyát.
 
Hét filmet forgattak közösen, köztük az 1960-as Vasárnap soha című remeket. (A feledhetetlen görög színésznőt ezért a szerepéért 1960-ban, a Cannes-i Filmfesztiválon a legjobb színészi alakítás nagydíjával tüntették ki.) Ilia, a szőkécske nő a hét minden napján örömöt ad a matrózoknak, szigetlakóknak, de vasárnap soha. A szigetre érkezik a nagy amerikai Homer, aki első látásra beleszeret a végzet asszonyába, és elhatározza, hogy megváltja Ilia életét.
 
A Phaedra címszerepét már Amerikában játszhatta el Mercouri, a hazájába visszafogadott rendező irányítása alatt. Dassin azonban amerikainak túl európai, európainak túl amerikai lett. Ugyan a Topkapi sokat hozott a konyhára, de mint ahogy azt több kritikus a rendező szemére vetette: az "olcsó" szórakoztatásnak nincs gondolati súlya. Dassin az 1980-ban készült Összeesküvők után végleg búcsút intett a vászonnak.