000_38H67NQ.jpg

Elhunyt a hétköznapi rasszizmust tematizáló francia filmrendező

Elhunyt hétfőn 86 éves korában Yves Boisset francia filmrendező, aki a hetvenes és nyolcvanas években több fontos filmet forgatott a hétköznapi rasszizmusról és a háborúról, köztük a Dráma a tengerparton, A merénylők és a Nincs jelentenivaló című alkotásokat.

Boisset halálhírét a családja jelentette be, közlésük szerint a hosszú ideje betegeskedő filmrendező napokkal ezelőtt került a Levallois-Perret-i Francia-brit Kórházba, ahol hétfőn elhunyt.

Leghíresebb filmjét, a Dráma a tengerparton című, a Berlinalén Ezüst Medve díjjal elismert drámát 1974-ben forgatta. Az alkotás az egy évvel korábban Marseille-ben elkövetett rasszista gyilkosságok nyomán született Jean Carmet főszereplésével. A merénylet című politikai thillert 1972-ben készítette Jean-Louis Trintignant, Michel Piccoli és Jean Seberg közreműködésével Mehdi Ben Barka, a marokkói ellenállás vezére franciaországi meggyilkolásáról.

Nincs jelentenivaló (Rien a signaler) című filmje az elsők között foglalkozott az algériai háborúval. Emlékezetes filmjei közé tartozott az 1977-ben bemutatott Lila taxi is, Charlotte Rampling, Philippe Noiret és Peter Ustinov szereposztással.

A nyolcvanas évek elején forgatta A kockázat ára című, jövőben játszódó menekülőthrillert Michel Piccolival és Gérard Lanvinnel, valamint a Spion, ébresztő című tévéfilmet, amelyben Piccoli mellett Lino Ventura is játszott. A kilencvenes évektől már szinte csak a televíziónak dolgozott.

1995-ben készítette A Dreyfus-ügy című tévéfilmet, 2009-ben pedig a Roger Salengro francia politikusról, egykori belügyminiszterről szóló L'Affaire Salengro című drámát.

Ez is érdekelheti

Pierre Richard előtt tisztelgett a cannes-i fesztivál

Az egyik legnagyobb francia komikus színész, Pierre Richard előtt tisztelgett a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, akinek legújabb filmjét csütörtök este mutatták be versenyen kívül.

Julie Delpy a burkolt rasszizmus veszélyeire figyelmeztet

Teszi mindezt sok-sok humorral és kedvességgel – valamint épp csak annyi giccsel, hogy még jólessen. Kritika.

A volt szeretőnk ingéből és széttört tányérokból is lehet műalkotás

Céline Sallette első filmje egy művészről szól, akinek a játékidő alatt egyetlen művét sem mutatja a kamera. Erre csak órákkal azután jöttem rá, hogy távoztam a moziból.

Csak huszonöt éves koráig nézett filmeket a francia film fenegyereke

Azóta könyvekből, külföldi utazásokból, festészetből és fotókból inspirálódik – hangsúlyozta Leos Carax francia rendező, aki legújabb filmje, az Ez nem én vagyok magyarországi premierje alkalmából látogatott Budapestre, a 15. Frankofón Filmnapokra.