A volt szeretőnk ingéből és széttört tányérokból is lehet műalkotás

Film

Céline Sallette első, életrajzi filmje egy művészről szól, akinek a játékidő alatt egyetlen művét sem mutatja a kamera. Erre csak órákkal azután jöttem rá, hogy távoztam a moziból. Kritika a Nikiről.

Niki
Charlotte Le Bon

Bevallom, korábban nem ismertem Niki de Saint Phalle nevét, de tekintve, hogy elég kevés magyar nyelvű forrást találunk róla az interneten, ez nem is olyan meglepő. Pedig a huszadik század második felének fontos autodidakta művészéről van szó, aki nemcsak festett, írt és rendezett, de még a csodálatos Tarot kertet is ránk hagyta, amely a Güell park méltó – olaszországi – utódja és párja. Vitathatatlanul tragikus, ugyanakkor rendkívül érdekes élete remek filmes alapanyag. Céline Sallette jó érzékkel felismerte a kínálkozó lehetőséget, és ez nem maradt jutalom nélkül: első játékfilmje a 2024-es cannes-i filmfesztivál Un certain regard nevű szekciójában debütált, amely a fősodorból kieső, szokatlan, atipikus filmeket gyűjt össze és mutat be (emlékezzünk rá, hogy 2014-ben Mundruczó Kornél Fehér istene hozta el a kategória fődíját – olyan mozikat előzve meg, mint a Lavina vagy A Föld sója).

A szekció megkövetelte pikantéria egyrészt a vizuális kivitelezésben érhető tetten – merész döntés az osztott képernyő többszöri használata, ami kétélű fegyver, hiszen a történetszálak párhuzamos ábrázolása könnyen zavaróvá válhat a néző számára.

A Niki szerencsére nem esik túlzásba e tekintetben, így a szóban forgó technika érdekes és figyelemfelkeltő marad; az csak visszatekintve válik egyértelművé, hogy a megkettőzött perspektívájú részek többnyire a cselekmény kulcsfontosságú pillanatait jelzik, illetve különböző esztétikai minőségek – komikum vagy tragikum – hordozói.

Damien Bonnard és Charlotte Lebon. Niki
Damien Bonnard és Charlotte Le Bon

A rendező Samuel Douxszal közösen írt forgatókönyve körülbelül tíz évet ölel fel Niki (Charlotte Le Bon) életéből – először fiatal anyaként találkozunk vele, aki a gyermeknevelés, valamint a modellkedés és a színészet között osztja meg idejét. Kiegyensúlyozott és boldog nőnek tűnik, akinek házassága is problémamentes, sőt boldog. Azonban rövidesen rájövünk, hogy valami nincs rendben: Niki szúró- és vágóeszközöket (késeket, ollókat, borotvákat) rejteget az ágya alatt. Állandóan fenyegetve érzi magát – a visszatérő flashbackek tanúsága alapján nem ok nélkül. Szigorú és rideg szülei rendszeresen büntették a lázadó fiatalt, mi több, lassan kiderül, hogy édesapja szexuálisan bántalmazta. Elmegyógyintézetbe kerül, ahol elektrosokk-terápiával kezelik. Itt kezd unalmában festeni, és ami a tétlen órák elütésének indul, rövidesen a gyógyulás záloga lesz.

Egészség és betegség dichotómiája fontos témája marad a filmnek azután is, hogy Nikit kiengedik az elmegyógyintézetből. A két állapot relativizálódik, összemosódik, ahogy egyre többet fest. Mikor Jean Tinguely (Damien Bonnard) svájci művész először látja képeit, azt mondja neki, a költészet (tágabban értve a művészet minden formája) betegség, de miután megismeri Niki élettörténetét, helyesbít: számára ez az egészség. És valóban – minden egyes festményével, kollázsával, installációjával dühét, félelmeit és traumáit próbálja feldolgozni. Definíciójává válik a saját élményekből táplálkozó, terápiás jellegű művészetnek.

Épp emiatt – a szenvedélyes alkotás, a hivatás és a magánélet szétszálazhatatlan összefonódása miatt – hat elsőre szokatlannak, hogy a bő másfél órás játékidő alatt Niki egyetlen képét sem láthatja egészben a néző. A felhasznált alapanyagokról, a munkafolyamatról részletesen értesül, de a végeredmény rejtve marad előtte, ez pedig izgalmas, sokértelmű megoldás. Egyrészt újfent hangsúlyozza, hogy Nikinek az alkotás nem a megélhetés eszköze, hanem gyógyulás és önkifejezés; másrészt a hiány játékra hívja a befogadót, felkéri, hogy a saját képzeletével töltse ki a film által hagyott jótékony hiátust. Ily módon nemcsak az autodidakta művész, de a „laikus” szemlélő is az alkotás részévé válik.

Charlotte Lebon és John Robinson. Niki
Charlotte Le Bon és John Robinson

Ha már az alkotásnál tartunk, érdemes megfigyelni, hogy Niki majd’ minden műve magában foglalja a rombolást: szétszedett gyerekjátékokat és összetört tányérokat használ, máskor meg a szeretője ingét kínálja fel a műélvezőknek, hadd lőjenek rá dartsnyilakkal. Tehát az alkotás egyúttal pusztítás is; rombolnunk kell, hogy utána építhessünk.

A dekonstrukcióból táplálkozó művészetet akár Niki gyógyulásának allegóriájaként is értelmezhetjük: széthullott életének romjait újrahasznosítva teremt valami újat.

Az abúzus traumája mellett egyfajta immanens idegenségérzet is kísérti a főhőst. Francia–amerikai származása önmagában problematizálja a hovatartozás kérdését, amit csak fokoz, hogy első férjével (John Robinson) fiatalon elhagyták az Egyesült Államokat, és Franciaországban telepedtek le. Ez a háttér fontos adalék, amely nélkül nehezen érthetnénk meg Niki nyughatatlanságát és azt, miért kell folyton úton lennie – mind konkrét, mind metaforikus értelemben.

Sallette rendezésének egyetlen hibája talán a szerkezete. A fejezetekre tagolt történetvezetés és a sok időbeli ugrásból fakadó epizodikusság együttese túlságosan is töredezetté teszi a filmet. Ahelyett, hogy a mozgalmasság felpörgetné, dinamizálná a cselekményt, érdekes módon inkább monotonitást okoz. A néző sokáig nem is sejti, merre tart a sztori, az egyenként izgalmas és tartalmas jelenetek nehezen állnak össze egységes narratívává, melynek eredménye: gyorsan érkező és nehezen távozó unalom. Egy másfél órás film esetében pedig semmi nem indokolja, hogy már félidőben a karóránkra vagy a telefonunk kijelzőjére pillantgassunk.

A Nikit a 2025-ös Frankofón Filmnapokon láttuk. A február 27-től március 9-ig tartó vetítéssorozat az Uránia Nemzeti Filmszínház, a Francia Intézet és a Puskin mozi szervezésében valósul meg.