Elhunytak hamvainak felhasználásával készített műalkotásokat Julian Stair kerámiaművész

Egyéb

A Covid-járvány hároméves évfordulójára készített műveket a Művészet, halál és túlvilág című kiállításon mutatták be a Norwich-i Sainsbury Centre-ben.

2023. március 11-én volt három éve, hogy a WHO globális világjárványnak nyilvánította a COVID-19-et. Azóta világszerte közel hétmillió ember halt meg a vírus következtében. Julian Stair, a Brit Birodalom Legkitűnőbb Rendjének tiszti fokozatával is rendelkező keramikusművész és művészettörténész különleges módon emlékezett meg az elhunytakról.

Tavaly ősszel Stair és csapata önkénteseket keresett, hogy szeretteik hamvait ajánlják fel arra, hogy kerámiákat készítsenek belőlük. Végül hét család adományozta családtagja hamvait a művészeti projekthez. Stair a Cruse Bereavement és a Norwich-i Death Cafe gyásztanácsadó szervezeteket is bevonva konzultált a családtagokkal az alkotói folyamat során. Ennek eredményeképp a hamvakat vagy az agyagba keverték be, vagy belehelyezték a kerámiákba. A művész különböző formákkal és színekkel jelenítette meg és állított emléket az elhunytaknak – hat egyénnek és egy házaspárnak. A kiállítást követően a családok visszakapják szeretteik hamvait, immár művészeti alkotásba foglalva.


642166f1a22d578b4883a9b5.jpg
Julian Stair műhelyében egy férfi hamvaiból készült, Monumentális figurális korsó című alkotással, 2022. Fotó: Matthew Warner

A szeptember 17-ig látogatható Művészet, halál és túlvilág tárlaton a művész harminc új alkotása látható, köztük a hét, immár urnaként szolgáló mű is. Az emberi formákat utánzó íves kerámiákkal Stair reflektál arra az évszázados gyakorlatra is, amelyben agyagedényeket használnak a halottak tiszteletére. Úgy véli, hogy a járvány miatti veszteségek hatalmas érzelmi, pszichológiai terheket hagytak hátra, művészetével vigaszt kíván nyújtani az életben maradottaknak.

A művész a Sainsbury Center gyűjteményéből is válogatott tárgyakat a kiállításra – többek között ősi kükladikus márványfigurákat, ecuadori, nigériai és japán antropomorf edényeket, valamint Alberto Giacometti huszadik századi rajzait –, amelyekkel a halál egyetemességével kapcsolatos, de sokszor még mindig tabuként kezelt diskurzust is szeretné ösztönözni.

A cikkhez használt források itt, itt és itt olvashatók.

Nyitókép: Julian Stair Művészet, halál és túlvilág című kiállítása a Sainsbury Centre-ben. Fotó: Jan Baldwin