2024 áprilisában a 11. MITEM-re érkező előadások közül több az ősi görög, mitikus színházból meríti ihletét. A fesztiválra időzít bemutatót Alessandro Serra, grúz színésznövendékek táncolják el Madách Tragédiáját, Jan Fabre, a belga multidiszciplináris művész pedig egy nyolcórás előadással érkezik.

11. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó - fotó - Hanna Auer.jpg
Fotó: Hanna Auer

A 11. MITEM-et a bolgár színházi élet jelentős rendezője, Diana Dobreva vizualitás fókuszú előadása nyitja meg. Olyan alkotók térnek vissza, mint Rimas Tuminas, Jan Fabre, Teodórosz Terzopulosz és Alessandro Serra, aki legújabb előadásának világpremierjét Budapesten tartja, Juan Mayorga spanyol drámaíró pedig saját darabjának rendezőjeként mutatkozik be a MTEM közönségének. A fesztivál különlegessége lesz, hogy a tbiliszi színművészeti egyetem hallgatói Az ember tragédiájából alkotott kortárs tánckompozíciójukat hozzák el Budapestre.

Premier Budapesten

„Hogyan juttathatjuk el Oidipuszt a kortárs közönséghez eredeti küldetésének megfelelően, azaz pharmakosként? Bűnbakként elűzve ugyanabból a városból, amely korábban királyként üdvözölte. Hogyan tegyük Szophoklészt mindenki számára hozzáférhetővé?” – teszi fel a kérdést Alessandro Serra olasz rendező, aki következő bemutatóját Tragédia (Oidipusz éneke) címmel világpremierként Budapesten, a 11. MITEM-en tartja.

Jan Fabre, a belga multidiszciplináris művész nyolcórás előadását is láthatja a magyar közönség a Mítikasz-csúcs (az Olümposz tetején) címmel. „A Mítikasz-csúcs írása közben fájdalmasan szembesültem azzal, hogy az ókori görögök alig két és félezer évvel korábbi világa még mindig létezik, még mindig ugyanolyan borzalmas, mint akkor – vagy talán még borzalmasabb” – vallja Johan de Boose, a belga író, aki Fabre felkérésére megírta az előadás szövegét. Az alkotói szándék szerint a Mítikasz-csúcs színpompás, illatos, halállal és vággyal teli előadás, sírszéli mulatozás, a szépség és szenvedély ünnepe, miközben a világ a vesztébe rohan, ugyanakkor rituális játék is, amely arra késztet, hogy belegondoljunk a jövőnkbe.

Klasszikus művek és nagy rendezők

Diana Dobreva bolgár rendező első sikerét 2006-ban a Médeia előadásával aratta, amit később Avignonba is meghívtak. A vizuálisan lenyűgöző Odüsszeusz című előadását „Európai Odüsszea 2019. Az utazó ember” című projekt keretében hozta létre Plovdivban, az Európa Kulturális Fővárosa program részeként. „Azt a fényt kerestük, amelyet Odüsszeusz követett. Az utazás Pénelopéhoz, élete szerelméhez Odüsszeusz számára igazából utazás önmagához” – mondja Diana Dobreva, a MITEM nyitóelőadásának rendezője.

A Színházi Olimpia megálmodója, Teodórosz Terzopulosz a kortárs klasszikus, Beckett Godot-ra várva című darabját rendezte meg tavaly Olaszországban. Beckett műve „a világ romjain” játszódik, egy hozzánk többé-kevésbé közeli jövőben, amelyben begyógyulatlan minden jelenlegi és múltbeli seb. „Az emberi létnek e határán melyek a lehetséges minimumfeltételei az élhető, emberhez méltó élet újraindításának?” – teszi fel a kérdést a görög rendező.

Terzopulosz tanítványa, Szavvasz Sztrumposz görög társulatával Csehov Sirályának rejtett összefüggéseit kutatja. Előadásában keresi a választ a kérdésre: „Kicsoda az ember átmenet idején, amikor semmi sem mehet tovább a régi kerékvágásban, nem is stagnálhat, amikor már csak az utópikus távlat felé ugrás vihet előre, csak ezáltal menthető meg az emberben rejlő emberi?”

Rimas Tuminas litván rendező előadásai mindig nagy sikert arattak Budapesten, de Tel-Avivban, a Gesher Színházban is visszatérő vendég. Tuminas nagy témákat, klasszikus műveket szenvedélyes színpadi vízióként állít színpadra, Izraelben az Anna Kareninát rendezte meg. „Annát egydimenziós lény helyett minden nőtípus megtestesítőjének látom: egyesíti magában a gyengéd anyát, a házsártos feleséget, a végletekig féltékeny szeretőt, a másokkal nagylelkű, kedves, közben mohón féltékeny nőt, akinek személyiségében a fény és a sötétség, a fájdalom és a gyönyör elválaszthatatlan” – mondja a rendező. Az előadást januárban nagy sikerrel játszották Párizsban, a Budapesti fellépés után elviszik Litvániába, Észtországba és Kínába is.

A világhírű spanyol drámaíró, Juan Mayorga sok más irodalmi díj után, 2016-ban elnyerte az Új Színházi Realitások Európai Díját. María Luisa című művével mutatkozott be a La Abadía Színház művészeti vezetőjeként 2023-ban. A darab hősnője egy független, idősödő hölgy, aki élvezi az életet. Mayorga keserédes vígjátéka vallomás a magányról, az öregedésről, a valóság és a képzelet között elmosódó határokról.

Előadások a török-magyar évadhoz kapcsolódva

A Török-Magyar Kulturális Évadhoz csatlakozva két török előadás is látható lesz a MITEM programjában. Isztambulból a Háború és béke színpadi adaptációját hozzák a Budapesten is jól Alekszandar Popovszki rendezésében. Tolsztoj művének problémafelvetése ma is aktuális: véres történelmi időkben az egyéni döntések tere beszűkül, a szabadságvágy feloldódik a közösségi moralitásban. Ankarában februárban lesz a bemutatója az Anyaállam (Devlet Ana) című előadásnak, ami az egyik legfontosabb török történelmi regény, Kemal Tahir műve alapján készül. Az előadás a török nép küldetését, lelki alkatát és az államiság gyökereit tárja fel és mutatja be, méltóképpen illeszkedve a magyar-török kulturális évad programjába, amelynek keretében a Török Köztársaság megalakulásának és a magyar-török diplomáciai kapcsolatok felvételének 100. évfordulóját ünnepli a két ország. A Nemzeti Színház a Körhinta előadással az Antalya Nemzetközi Színházi Fesztiválon lép fel májusban a török-magyar évad keretében.

A 10. Színházi Olimpián a Madách-projektben részt vettek a grúz színművészetis hallgatók. Az Űr színt megalkotó Tata Tavdishvili  és  Tato Geliashvili akkor elhatározták, hogy Tbilisziben ezen a tavaszon a Shota Rustaveli Színház és Film Állami Egyetemen a teljes Tragédiát bemutatják, és önálló kortárstánc-produkcióként és bemutatják Budapesten is. Avtandil Varszimasvili, az egyetem professzora, a rendezők tanára pedig a Liberty Színház nemrég számtalan elismerést kapott előadását hozza el a MITEM-re. A lovakat lelövik, ugye? című produkció az ismert regény és film alapján íródott. A maratoni táncverseny mai életünk arca, keserű látleletet ad modernségünkről, mindennapjainkról.

Visszatér a MITEM-re a Kassai Állami Színház is: az Anne Frank naplója alapján készült modern táncelőadással emlékeznek a holokauszt áldozataira. A Baskír Állami Akadémiai Dráma Színház névadójának, a baskír irodalom klasszikusának, Mazsit Gafurinak egyik ismert műve alapján készült előadással érkezik. A Kitagadottak című előadás a közösség és az egyén tragédiájára fókuszál, amelynek középpontjában az esendő emberi természet áll.