A Szikszai Rémusz rendezte előadást az Ország Lili Stúdióban játsszák és 16 éven felüli nézőknek ajánlják. A Prosperót alakító Fodor Tamás elmondta: az előadás abból indul ki, ami az életben is gyakran megtörténik: vagy bábként kezelnek bennünket, vagy mi kezeljük embertársainkat bábként. Különösen igaz ez Shakespeare és különösen A vihar esetében, amelynek központi kérdése a bűn és a bűn következménye, a megbocsátás vagy éppen a bosszú. Mint mondta, az érdekli, hogyan lehet egy olyan komplex személyiséget eljátszani a színpadon, aki ezzel a kérdéssel küszködik. ?Tudom, hogy minden vezetőben, akár bennem is van hajlam arra, hogy a kezünkbe vegyük a teljes irányítást, mások totális irányítását is? ? mondta.
Prospero olyan varázsló, akit nehéz megteremteni a hagyományos, lélektani színházban, mert csodákkal dolgozik. Példaként említette, hogy előadásukban három Ariel van. Ariel megfoghatatlan, mindig más alakban jelenik meg, láthatatlan, légből van, bárhol ott terem, azokra a légáramlatokra ül rá, amelyek éppen uralkodnak. A három Ariel három kort és három jellemet is megjelenít. Prospero számára láthatók, segédkeznek a diktátornak. ?Ezek a szolgái, akiket alaposan kizsigerel azért, hogy bosszúvágya beteljesedjen? ? tette hozzá. Prospero a darabban vihart kavar. ?Érdekel az, hogyan tudok hatni, micsoda erő van bennem mint színészben, bennem mint Prosperóban arra, hogy mozgassam a körülöttem élő embereket. Persze ezt az erőt, ezt az energiát jóra és rosszra is lehet használni? ? fogalmazott.
Mint mondta, Prospero szerepének megformálása azért is érdekli, mert magában is fel kell fedeznie a rossz tulajdonságokat, a gőgöt, a nagyravágyást éppen úgy, mint azt a szeretetet, amely például a lányához fűzi Prosperót. Hozzátette: Szikszai Rémusszal többször dolgozott már együtt, a produkcióban játszó színészek csaknem fele tanítványa volt korábban és rendezett is a bábszínházban két előadást, mindenki ismerős számára. ?Az az odaadás, amellyel ezek a színészek dolgoznak, együtt dolgozunk mint társulat, az az energia, amelyet Szikszai Rémusz még a részletekbe is belefektet, nagyon inspiráló? ? hangsúlyozta.
Megfogalmazta: az a kérdés, hogy a pontosan kidolgozott mesterterv, amelynek alapján Prospero bosszút akar állni az őt ért sérelmek miatt, mikor megy el a végső határig, hogy mindenkit megsemmisítsen, mikor áll le úgy, hogy éppen csak bénává igézi ellenségeit, és mikor ébred fel benne az ember, aki megakadályozza, hogy a bosszúvágya kielégüljön. ?Ez korunk kérdése is, hogy meddig lehet megtorolni valamilyen jogos sérelmet, és mikor kell azt mondani, hogy elég? ? tette hozzá. A darab a lét legvégső kérdéseit veti fel. ?Mindig a halál előtt állunk. A halál mint igazi igazságtevő ott áll előttünk, és annak a fényében kell az életünket leélni, hogy meg ne bűnhődjünk érte. Úgy kell élni, hogy legalább mi magunk felmenthessük magunkat bűncselekmény hiányában? ? fogalmazott. Az előadás központi gondolataként emelte ki, hogy a jogosnak tűnő igazságtétel legtöbbször zsarnoksággal jár, mindig mások fölötti uralommal. ?Prospero kizsigereli a segítőit, mindhárom Arielt, a lányát is, és azt is, akit megment, a herceget. A végén egyedül marad? ? mondta.
A darabban Prospero lányát, Mirandát Pájer Alma Virág alakítja. Caliban, Prospero vad és torz szolgája Hannus Zoltán lesz. Arielt, a légi szellemet hárman játsszák: Blasek Gyöngyi, Pallai Mara és Spiegl Anna, akik ezen kívül Juno, Iris és Ceres szerepét is magukra öltik. Antonióként Ács Norbert látható, Alonsót Beratin Gábor alakítja. A vihar másodszor szerepel a Budapest Bábszínház repertoárján, első alkalommal 1988-ban Garas Dezső rendezte az előadást, amelyben Prospero szerepét is eljátszotta. Ezúttal Nádasdy Ádám fordításában játsszák a darabot, amelyhez a dalokat Dinyés Dániel írta.
További információ ITT található.
Forrás: MTI
Fotó: Budapest Bábszínház Facebook-oldala