Emanuel Gat Dance: Winter Variations

Egyéb

Két férfi, lépések és formációk vibráló csendekkel pontozott, hipnotikus füzére, a kar és a kéz Gatra igen jellemző rajza, Gustav Mahler, Riad al Sunbati és a Beatles zenéjére. A Franciaországban élő izraeli táncművész, a tiszta tánc műfajában alkotó kiváló koreográfus Emanuel Gat alig egy évvel nagy sikerű vendégjátéka után ismét Budapestre érkezik!
 
A Variációk a tavalyi évadban nálunk is bemutatott Téli utazás főbb témáit járják körül. Emanuel Gat és Roy Assaf hosszú évek óta dolgozik együtt: két férfi, aki hasonlóan gondolkodik a táncról, és aki mindazt, amit a zenei anyag is erőteljesen sugall, képes ugyanazzal az intenzitással mozdulatokban kifejezni.
 
"A kortárs tánc világában Emanuel Gat külön eset. Izraelben zenét tanult, táncolni 23 évesen kezdett, első koreográfiáját 26 évesen készítette. Darabjai zenei értelemben vett kompozíciók: ?Vajon elgondolkodik-e azon az ember, hogy miről is szól egy szonáta? Nem. Az én táncomat is ilyen szemmel kellene nézni, nem érdemes történetet, értelmezési lehetőségeket keresni mögötte. A tánc ugyanolyan rendszer, mint a zene, csak az egyik mozdulatokból, a másik hangokból épül fel. (...) Szeretem az ötödik emeletről figyelni az embereket. Egymásra néznek, vonalakat alkotnak, keresztezik egymást. Nekem minden koreográfia az emberek közötti kapcsolatok szerveződését képezi le. És lehet, hogy ezek a formációk mesterségesek, de hagyni kell, hogy az idő alakítson rajtuk.?" (Le Figaro)
 
A marokkói gyökerű ötgyermekes családapa, Emanuel Gat sokáig karmesternek készült, első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben, saját társulatát pedig 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Téli utazás és a Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uz?si táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat rendszeresen kap megrendeléseket, 2009 áprilisában például a párizsi Operaház tánckarának készített koreográfiát.
 
"Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét kiaknázzam, mint hogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon" - vallja a tiszta tánc műfajában alkotó Gat.