Az ember küzdelme érdekelt

Az idei POSzT versenyprogramjában tizennégy előadás szerepel, amelyben a Miskolci Nemzeti Színház Woyczek című előadása is helyet kapott. ?Ez egy megerősítés a szereplőknek, hiszen azt bizonyítja, hogy a sok szellemi és fizikai munka, amelyet beletettek a darabra, az másokra is hatott? ? mondta el Béres Attila, a darab rendezője a Kultúra.hu-nak. ?Az előadás egészét tekintve azt mondhatom el, hogy a Miskolci Nemzeti Színház számára ez egy nagyon pozitív visszajelzés, hiszen nem csak a Woyczek, hanem A tanítónő is szerepel a POSzT versenyprogramjában?.

 

Georg Büchner drámája egy féltékenységből elkövetett brutális gyilkosság történetét meséli el, de jóval több bűnügyi krónikánál: kegyetlen utazás az emberi lélek, a pusztító szerelem, a magány és a társadalmi kiszolgáltatottság legmélyebb rétegeibe. ?Engem a darabban az ember végtelen küzdelme érdekelt a megmaradásért. A harc azért, hogy a főhős fenn tudja tartani önmagát és az őt körülvevő mikroközösséget, és ezért bármilyen megaláztatásra képes? ? mesélte az előadás rendezője, majd hozzátette: ?a darabban eljön egy pont a véget nem érő megaláztatások és küzdelmek során, amikor elmagányosodik az, akiért küzd, emiatt Marie megcsalja Woyczeket. A megalázott ember életében végül bekövetkezik az a pont, amikor megszünteti mindazt, amiért küzdött. Valahol ott van ez a történet bennem elásva, hogy remélem: ez a küzdés nem fölösleges?.

 

?Ennek a darabnak az egyik legnagyobb erőssége az alakításokban rejlik. Az egy csoda, ahogyan Görög Laci Woyczek szerepének mélységeit életre kelti? ? mesélte a rendező, majd a próbafolyamatról és a színészekkel való közös munkáról is mesélt. ?Nagyon jó, ám fizikailag megterhelő folyamatban részesültek a színészek. Például a darab elején a Woyczeket játszó Görög Laci tíz perc futópadozás után elmondja Pilinszky János Apokrif című versét, amely jól bizonyítja azt, hogy már ekkor lelkileg és fizikailag nagy megterhelést él át a főszereplő?. A felkészülés időszakát tovább nehezítette, hogy sok időbe telt megtalálni a logikai összefüggéseket bizonyos jelenetek között, mert ?nem logikai, hanem metafizikus összefüggések vannak az epizódok között?.

 

A darab rendezése mellett a tér, a vizualitás kialakításáért is a rendező felelt, amelyben az egyszerűségre törekedett. ?Nincs jelentős díszlet, nem akartam ilyen eszközökkel élni. Nem szerettem volna semmi olyat alkalmazni, amely elvonja a figyelmet a színészi játékról? ? mondta el és hozzátette: összhatásában ipari jellegű, sztalkeri érzet megteremtésére törekedtek.

 

A Miskolci Nemzetei Színház játékszíne után a Pécsi Nemzeti Színházban fogják játszani a darabot. Arra a kérdésre, hogy mennyire lesz nehéz egy másik térre adaptálni az előadást, a rendező elmondta: ?Lesz valamilyen áthidaló megoldás annak érdekében, hogy a pécsi közönség ugyanezt az előadást láthassa. Mindenesetre én úgy gondolom, ha egy utcasarkon játszaná el ez a hét ember a darabot, akkor is ugyanolyan hatásos lenne, hiszen ahogyan az előbb utaltam rá, az előadás hangsúlya a színészi játék összetettségén van?.

 

Az idei Pécsi Országos Színházi Találkozót június 5. és 14. között rendezik meg, amelyen összesen 14 programot láthatnak a színházkedvelő közönség.

(Fotók: mnsz.hu)