(MTI) Tóth Sándor szobrászművész 42 milliméter átmérőjű, bronzból, illetve ezüstből készült alkotásának egyik felén Giorgio Vasari portréja látható. Az ábrázolás a Munkácsy-díjas szegedi szobrászművész néhány esztendeje készített, és Firenzében nemzetközi elismerést nyert domborművének kicsinyített változata. Az érem másik oldalán Vasari ? a szegedi Móra Ferenc Múzeumban őrzött ? Angyali üdvözlet című tondójának egy részlete látható.
Zombori István történész, a Historia Ecclesiastica Hungarica Alapítvány szakmai vezetője az emlékérem különlegességének nevezte, hogy a domborművek miatt csaknem kétszer olyan vastag, mint egy hagyományos egyunciás érme, és tömege is mintegy duplája, 51 gramm. Az éremből egy-egy bronz és ezüst változatot a múlt héten elhelyeztek a Vatikáni Múzeumban ? tette hozzá Zombori István.
Az Angyali üdvözlet című alkotásról két évvel ezelőtt bizonyosodott be, hogy valóban Vasari alkotásáról van szó. Az elmúlt évek kutatásai szerint V. Pius pápa rendelhette meg Vasaritól 1569-ben a Vatikánban akkor készülő új épületszárnyba. A képet a pápai lakosztály Szent Mihály-kápolnájába festette a mester. Előrehaladott kora miatt az ott készült freskókat vélhetőleg segéde készítette el, de az oltárképet és a kupolát tartó négy oszlopra a négy tondót ?kör alakú képet ? Vasari festette.
A képek a Vatikánban a 19. század közepéig voltak a helyükön, majd amikor az 1800-as évek közepén beköszöntöttek az "új idők", a középkori, illetve reneszánsz alkotásokat eltávolították, a freskókat lemeszelték. A főoltár Livornóba került, a négy tondó azonban eltűnt.
A táblakép 1925-ben hagyatékként került a szegedi közgyűjteménybe az akkori igazgatónak, Móra Ferencnek köszönhetően. A szegedi Zsótér család 1896-ban vásárolta egy hivatásos kereskedőtől, azt azonban nem tudni, hogyan került a kép egy magyar kereskedőhöz, és mi lett a másik három tondóval.