Emléktáblát avattak az angyalföldi hajógyár tiszteletére

Kultpol

 
Több száz érdeklődő jelenlétében pénteken avatta fel Tóth József polgármester és Angyal Ádám egyetemi tanár - a gyár egykori vezérigazgatója - a XIII. kerület legnagyobb gyárának emléktábláját a Váci úton.
    
A hajógyár, amely 1863-ban a Lánchíd közelében létesült, néhány évvel később az Újpesti-öbölben kezdett működni és csaknem 130 évig gyártotta hajóit és daruit. A céget az a Hartmann József alapította, aki az Óbudai Hajógyárban gyakornokoskodott, majd Bécsben, Zürichben és Amerikában tanult. 1863-ban Magyarországon kisebb hajójavító üzemet alapított, majd tíz évvel később már 450-600 munkást foglalkoztatott új, önálló gyárában. A "Hartmann József Hajó- és Gépgyárat", amelyben 78 hajóegység épült, 1884-ben alapította meg a Váci úton. A cég 1911-től a második világháború végéig Ganz és Társa Danubius Gép-, Vagon- és Hajógyár néven működött.
    
Itt készült 1927-ben az a világviszonylatban is jelentős újításnak számító tankuszály hajótest, amely részben ívhegesztéssel készült, 1933-ban pedig megépítették a Danube Shell II. nevű járművet, az első dunai motoros olajszállító hajót. A Széchenyi és Baross vontatók Európa első dízel-elektromos hajtású lapátkerekes vontatóhajói voltak, a Budapest nevű hajó elkészítésével 1934-ben pedig a gyár megkezdte a Duna-tengerjáró hajók építését.
    
Scharbert Gyula igazgató mérnök még 1944 őszén ,a Margit híd felrobbantásakor felismerte, hogy a háború utáni újjáépítésekhez az úszódaru nagyon keresett lesz világszerte. Ennek köszönhető, hogy a gyár évtizedekig Európa legnagyobb úszódaru előállítója lett és terméke a világ minden táján keresett volt. Itt készült a típus legnagyobbja, a 200 tonnás Clark-Adam is.
    
Az államosítások során a hajógyárhoz csatolták az Újpesti-öböl még meglévő két kisebb üzemét is. Neve előbb Gheorghe Dej Hajógyárra változott, majd az ország valamennyi hajógyárának egybeolvasztása után a Magyar Hajó és Darugyár Angyalföldi Gyáregységeként működött, végül ismét a Ganz Danubius Hajó- és Darugyár nevet vette fel. 
    
Mára az angyalföldi hajók eltűntek a világ tengereiről, a gyár 1994-ben szűnt meg. Az egyik legrégebbi csarnoka helyén épült fel a Duna Plaza.