A világhírű és jelentős francia kapcsolatokkal rendelkező Kossuth-díjas zeneszerző-karmesterről – aki 1978 és 1991 között a Pierre Boulez által alapított párizsi Ensemble InterContemporain nevű együttes művészeti igazgatója volt – a francia napilapok is megemlékeztek.
„Neves előadóművészektől zeneszerző-palántákig, minden zenész nagyra becsüli őt. Akár szerény együttesek, akár rangos intézmények számára alkot, minden műve a legmagasabb színvonalú” – írta méltatásában a vezető francia napilap, a Le Monde, amely kiemelte: a január 2-án 80 éves lett Eötvös Péter jelenleg is aktív, Valuska című operájának ősbemutatóját december 2-án tartották a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Párizsban egy hármas jubileumi ünnepség keretében mutatják be elsősorban a közelmúltban született műveit. Szerda este az egyik legjelentősebb franciaországi zenei központ, a Cité de la Musique rendezett Eötvös Péter Születésnap címmel hangversenyt, amelyen az Ensemble InterContemporain köszöntötte egykori vezetőjét.
A felcsendülő művek között – az elmúlt években komponált alkotások mellett – volt Eötvös Péter azon egyik ritka műve, a Chinese Opera, amelyet a párizsi együttes számára írt 1986-ban. Elhangzott a Fermata (2020–2021) versenymű 15 zenészre, a koronavírus-járvány alatti időszak, a megállt, majd újraindult élet zenei lenyomata, valamint két szólóhangszeres mű, a 2019-es Adventures of the Dominant Seventh Chord, amelyet Odile Auboin brácsaművész adott elő, valamint a 2018-ban klarinétra írt Joyce, Martin Adámek tolmácsolásában.
Az amerikai David Robertson által vezényelt nagy sikerű koncerten az Ensemble InterContemporain Clara Iannotta olasz zeneszerző Strange bird című zenekari művének ősbemutatóját is megtartotta. A koncert előtt kerekasztal-beszélgetést is szervezett a zenei intézmény, amelynek meghívottjai az Eötvös-életmű legjobb francia és magyar szakértői, Maxime Joos, Grabócz Márta és Benoit Sitzia voltak.
Pénteken és szombaton a Pompidou Központban működő akusztikai zenei koordinációs és kutatási központ, az IRCAM rendez nemzetközi konferenciát Eötvös Péter munkásságáról Grabócz Márta Párizsban élő magyar zenetudós és a párizsi Liszt Intézet szervezésében, amelyen francia és magyar kutatók mellett Németországból, Ausztriából, Portugáliából, az Egyesült Államokból, Spanyoloroszágból és Kínából is érkeznek előadók. A kétnapos szimpózium végén ismét az Ensemble InterContemporain szólistái adnak koncertet, amelyen Eötvös Péter egyik hangszeres műve mellett a legfiatalabb zeneszerzői nemzedék három tagjának (Bastien David, Matteo Gualandi, Sarah Nemtsov) művei is felcsendülnek.
Az ünnepi koncertsorozat január 18-án a francia közrádió, a Maison de la Radio et de la Musique nagyszabású hangversenyével zárul, amelyet a France Musique zenei közrádió élőben közvetít. Hallható lesz Eötvös Péter 12 éves korában írt Solitude / Egyedül című kórusműve, a Bécsi Filharmonikusok megrendelésére komponált, bibliai témákból merített Halleluja – Oratorium balbulum című mű, amelyen a zeneszerző öt évig dolgozott Esterházy Péter íróval. A franciaországi bemutató narrátora Lambert Wilson színész lesz. A párizsi koncerten tartják Eötvös Péter új hárfakoncertjének világpremierjét Xavier de Maistre hárfaművész előadásában.
Eötvös Péter egészségügyi okokból nem tudta vállalni művei vezénylését, így a koncerten őt Sofi Jeannin és Madaras Gergely helyettesíti a francia rádió zenekarának, az Orchestre Philharmonique de Radio France élén.
Nyitóképen Eötvös Péter. Fotó: Marco Borggreve