A XX. századot megelőzően a múzeumi másolás évszázadokon keresztül a művészek intézményes oktatásának és önképzésének szerves része volt, és divatos a magyar alkotók körében is. Az egyik legszorgalmasabb és leghíresebb másoló Balló Ede volt. Balló 1877-1881 között a Mintarajziskolán többek között Székely Bertalan tanítványa, 1883-tól a Benczúr-féle Meteriskola növendéke volt. 1894-től 1923-as nyugdíjazásáig a Mintarajziskola alakrajztanáraként működött.
Balló egyébként azért másolt, hogy a hazai közönség is találkozhasson az európai festészet remekműveivel. Kópiáit ezért nagy körültekintéssel és a korabeli lehetőségekhez képest figyelemre méltó technikai felkészültséggel festette. Munkáit az Ernst Múzeumban és a Szépművészeti Múzeumban a nagy siker miatt többször is közzétették. A Balló-műveket a fővárosi közönség 1934-től a háború kitöréséig a Szépművészeti Múzeum állandó kiállításán láthatta. Balló ugyanis 108 másolatát ajánlotta a Szépművészeti Múzeumnak. Ebből a gyűjteményből válogatott 33 nagyméretű olajfestmény képezi a mostani kiállítás fő tengelyét.
A kiállítás másik része Barabás Miklós, Brocky Károly és Székely Bertalan kópiáit sorakoztatja fel. Ezek a kisméretű akvarellvázlatok a Balló által is másolt korszakok és mesterek művei nyomán készültek. A XIX-XX. századi magyar mesterek olajmásolatai Kovács Mihály, Benczúr Gyula, Györgyi Giergl Alajos, Paczka Ferenc klasszikus másolataiból, valamint az egykori Benczúr-féle Mesteriskola másolatgyűjteményéből valók. Néhány XX. századi modern alkotó - mint Rippl-Rónai József, Gulácsy Lajos, Czóbel Béla - klasszikus festménymásolata igazi kuriózumok.
A tárlaton a legkorábbi másolt munkák a XV. századi itáliai és németalföldi festészet remekei, Van Eyck és Veneto munkái. Ezt követik az érett reneszánsz északi és itáliai képviselői, Holbein, Raffaello, Giorgione, Tiziano, Tintoretto festményei. Túlnyomórészt a XVII. századi németalföldi és spanyol festészet képviselőinek, Rembrandtnak, Frans Halsnak, Vermeernek és Velázqueznek a másolatai láthatóak.
A kiállítás megtekinthető 2004. november 20-ig a Magyar Képzőművészeti Egyetemen (Budapest, 1062 Andrássy út 69-71.)