Évadot zárt és öt ősbemutatót hirdetett a Radnóti Színház

Színpad

Ősztől várhatóan visszakapja eredeti méretét a Radnóti Színház színpada, melynek játéktere az elmúlt négy évadban a színház mögött zajlott építkezés miatt jelentősen csökkent.

A következő évadra már az eredeti négyzetméterekre álmodhatják meg a díszleteket. Ezzel párhuzamosan egy fájó döntést is hozott a színház: nem tudják tovább bérelni a Radnóti Tesla Labort.

A főváros egyik legkisebb kőszínháza, a Radnóti az elmúlt négy évben a szomszédban zajló építkezés miatt csonka színpadon kényszerült színre vinni darabjait. Ez akkor arra kényszerítette a színházat, hogy darabjait több helyszínen játssza. A hátrányból előnyt kovácsolva életre hívták a Radnóti Tesla Labort, mely az elmúlt három évadban egyedi és népszerű, nyitott színházi térré vált, helyet adva megannyi független társulat előadásainak is. „A fájó döntést az elmúlt évek csonka évadai eredményezte anyagi okok és a bizonytalan jövőkép indokolja, így a jelen helyzetben nem tudjuk tovább bérelni a Tesla Labort” – mondta Kováts Adél, a Radnóti igazgatója.

Nyolc év után távozik a Radnótiból Martinovics Dorina, aki átigazol a Centrál Színházba. A társulat tapssal, virággal és sok öleléssel búcsúzott tőle.

Kiosztották az évad díjait is. A Kicsi-díjat, amely a színészek szavazatai alapján a legkisebb szerepben a legnagyobb alakítást nyújtó színésznek jár, Sodró Eliza kapta. Ő lett a legjobb színésznő is a voksok alapján. A legjobb színész pedig Pál András, aki a közönségdíjat is hazavihette. A színház legjobb dolgozói hármas megosztásban Ari Zsófia (rendezőasszisztens), Kónya József (ügyelő) és Szijártó Ádám (színházi titkár és grafikus) lettek.  

A 2022/2023-as évadot az Álom luxuskivitelben című előadással nyitják; Truman Capote kisregényének Magyarországon először látható színpadi változatát (írta Richard Greenberg) Valló Péter rendezi Sodró Elizával és Rusznák Andrással a főszerepben. Decemberben mutatják be Szálinger Balázs legújabb drámáját, a Kályha Katit, Rusznyák Gábor rendezésében, a címszerepben Kováts Adéllal.

 A vége Bartis Attila 2015-ben megjelent ikonikus regénye, amit Nagy Péter István visz színre Mikó Csaba adaptációjában. A bemutatók sorát tavasszal Hajdu Szabolcs rendezése zárja egy saját, a Radnóti Színház színészeire írt darabbal, a Legközelebbi emberrel. Az évad során továbbá bemutatják Rusznák András önálló estjét, a Bródy Sándortól és Bródy Sándorról született írásokon alapuló, az író alakját megidéző Bródyt, az előadás rendezője Szőcs Artur.

Kováts Adél igazgató így fogalmazott: „Egy évad kitalálása sok izgalommal jár. Mindig keressük az újat, a megújulást. Ez a feladatunk önmagunkkal és a közönségünkkel szemben is, különösen két ilyen hányattatott év(ad) után. Új impulzusokra vágyunk, együttlétre, nem egzisztenciális, hanem szellemi izgalmakra.”

Ennek jegyében a tervezett öt bemutató mindegyike ősbemutató, ebből négyet magyar szerző is jegyez. A 2022/2023-as évadban a Radnóti Színház eredeti méretét visszanyert színpadán azonban nemcsak ezekkel, hanem a repertoáron maradó előadások mellett olyan régi kedvencekkel is újra találkozhat a közönség, mint A párnaember és a III. Richárd.

Nyitókép: Sodró Eliza és Kováts Adél. Fotó: Ofner Gergely