A hat koncertes eseménysorozat nyitóelőadásán a műfaj világsztárja, Philippe Herreweghe a negyvenöt éve működő Collegium Vocale Gent élén dirigálja az európai zene egyik alapvetését, Bach h-moll miséjét. A zárónapon a neves specialista a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral kiegészült belga társulat élén mutatja be az első historikus ?mozgalmár?, Mendelssohn Paulus című oratóriumát, amelynek nyilvános próbáiba a közönség is betekinthet. Természetesen a fesztivál fényét hazai bemutató is emeli: Bach Máté-passiójának 1841-ben előadott változata első alkalommal csendül fel Magyarországon korhű hangszereken, a műfaj egyik legavatottabb hazai népszerűsítője, Vashegyi György és társulatai tolmácsolásában.
Magyarországon a régizene egyedülálló történettel bír, hiszen a műfaj hazai térhódítása a nyolcvanas évektől kezdve voltaképp párhuzamosan zajlott a nyugati színtér megszilárdulásával. Számtalan lemezfelvétel, és a közönség koncertélményei őrzik azokat a remek előadásokat, amelyeket a szárnyait bontogató magyar régizene-mozgalomnak köszönhetett a hazai zenekultúra. Meglepő módon a zenében a vasfüggöny sem tűnt már akadálynak: Nicholas McGegan karmester és az 1981-ben alapított szombathelyi Capella Savaria számtalanszor muzsikáltak együtt; de a két évvel később létrehozott Concerto Armonico, valamint Malcolm Bilson fortepianista lemezfelvételei közül is többet a mai napig kiemelkedőnek tartanak. A magyar historikus zenészek és külföldi kollégáik együttműködése egyfelől zenetörténeti tény, másrészt pedig új fejezetéhez ért, hiszen a hazai pionírok ?második generációjából? Vashegyi György és az általa alapított Orfeo Zenekar ? amelynek immár gyakran visszatérő koncertmestere Vashegyi egykori tanára, Simon Standage ? és a Purcell Kórus a kilencvenes évektől kezdve igazán széles körben is megkedveltették a magyar közönséggel a historikus előadásokat. A koncertjáró közönséget ma már a bélhúros vonósok és natúrhangszerek hangzása is képes ámulatba ejteni ? ennek fényében több mint meglepő, hogy Budapest csaknem egy évtizede adott otthont utoljára régizenei tematikájú fesztiválnak. Ezt a hiányt hivatott pótolni a Müpa kezdeményezése.
A januári rendezvénysorozat talán legjobban várt fellépői, Philippe Herreweghe és a Collegium Vocale Gent sikertörténete negyvenöt éve kezdődött. Az eredetileg pszichiátriai pályára készülő karnagy 1970-ben, genti egyetemi diáktársaiból alapította meg a világ egyik legszebb hangzású vegyeskarát, amely magas színvonalon valósította meg a történetileg hű előadásmódot a barokk vokális zenében. Autentikus és szövegközpontú produkcióik, gyönyörködtetően áttetsző hangzásuk miatt hamar a világ élvonalába került az együttes, amelyet Gustav Leonhardt és Nikolaus Harnoncourt is gyakran hívott közös produkciókra. Igaz, kezdetben az együttes a barokk zenére összpontosított, de az utóbbi időben kiszélesítette repertoárját a bécsi klasszika, a romantika, sőt a 20. századi zene felé is ? széleskörű látásmódjukról ez alkalommal élőben is meggyőződhetünk, hiszen az általuk előadandó opuszok ? Bach h-moll miséje és Mendelssohn Paulus című oratóriuma ? egymástól időben és stílusban is merőben eltérő korszakok szülöttei.
A világon bárhol különleges alkalomnak számítana, hogy Philippe Herreweghe, valamint egyedülálló tökéletességet képviselő kórusa és zenekara egymás után két produkcióval is fellépnek ugyanazon a helyen, ráadásul Bach h-moll miséjét éppen azzal a kivételes konstellációjú előadógárdával mutatja be a karmester, amellyel 2011-ben elkészítette harmadik (!) lemezfelvételét a műből. Ráadásul az érdeklődők január 24-én délelőtt és délután a Paulus nyilvános próbáin betekintést nyerhetnek Herreweghe intenzív légkörű műhelymunkájába is. A historikus iskola talán legjelentősebb hazai képviselője, Vashegyi György és az általa vezett Orfeo Zenekar és Purcell Kórus magyarországi bemutatóval készül: Bach Máté-passiójának 1841-es lipcsei változata először hangzik el Magyarországon korhű hangszereken. A fesztivál további közreműködőiként üdvözölhetjük a Carl Philipp Emanuel Bach művészetének egyik legelhivatottabb előadójaként ismert Spányi Miklóst és a Concerto Armonicót, akik a Bach-fiú és édesapja művészetébe kalauzolnak. Kamarakoncerten élvezhetjük továbbá a Savaria Régi Zene Műhely nemzetközi hírű professzorai, Kalló Zsolt és Papp Rita együttjátékát, a Concerto Vocale Gent állandó orgonistájaként is ismert Maude Gratton pedig Bach billentyűs hangszerre írt műveit játssza, ezúttal csembalón.