Ez már nem rock and roll, inkább zajos divatbemutató
Freddie Mercury egyszer így nyilatkozott a Queen esztétikájáról: amit láttak, az nem koncert volt, hanem divatbemutató. 2026 tavaszán a Magyar Zene Házának képzeletbeli kifutóján egy sajátos „divatbemutatót” látunk majd.
Olyan ruhákat, melyek vitrinbe zárnak, és amelyekbe bele kell képzelnünk a művészt, Freddie Mercuryt, aki negyven évvel ezelőtt lépett fel Budapesten, megmutatva, hogy a szocialista blokkban nemcsak a vasfüggöny jelölheti ki a határokat, de képzeletben egy Forma–1-es pálya is. Tehát nemcsak a Forma–1-es száguldást kaptuk kárpótlásul a mexikói 6:0-s zakóért cserébe, hanem a rock and roll gyorsulását is, a nyolcvanas évek legnagyobb popshow-ját, a másodvirágzását élő Queen Népstadionban megtartott koncertjét. Ha ez nem lenne elég,
A Magyar Zene Háza és az énekes örökségét ápoló World of Freddie közös kiállítása Freddie Mercury személyes történetét mutatja be, több száz eredeti, személyes tárgyon, ruhákon, rajzokon, ajándéktárgyakon keresztül. Az interaktív elemeket is alkalmazó tárlat kilenc tematikus téren vezeti keresztül a látogatókat: Freddie Mercury androgün hatású fellépőruháitól eljutunk a hétköznapi indigókék jeanst viselő emberig, akit csak a közeli barátai ismertek igazán. Mercury hatályon kívül helyezett szinte minden akkoriban létező divatszabályt, és akkora hatást gyakorolt a divatra, hogy ma is vannak olyan fashion show-k és kollekciók, amelyeket az ő koncerteken és klipekben viselt ruhái inspiráltak. Sokszor sminkelte magát, szemceruzát és rúzst is használt, miközben balett-táncos ruhát viselt, azaz már túllépett a glam-rockon, és megmutatta sajátos divatérzékenységét is.
Freddie Mercury volt az egyik első világsztár, aki a vasfüggönyön túl, egy volt szocialista országban fellépett, így a magyar rajongókhoz különösen közel áll az emléke... Talán ezért is gondoljuk úgy, hogy ez a kiállítás nem csupán a Zene Háza életében, hanem országos szinten is kiemelkedő – mondta Horn Márton, a Zene Háza intézményigazgatója és a kiállítás társkurátora. A Queen 1977-ben, amikor a zenekar a legnagyobb stadionhimnuszokat, a We are the Championst és a We Will Rock You-t írta, Mercury levágta a haját, majd később bajuszt is növesztett, és csípőből hozta a kamionos, karikatúraszerű karaktert, ami meghatározta a nyolcvanas évekbeli kiállását is.
Ez a bizonyos fehér edzőcipő is ott lesz a kiállításon. Érdekes, hogy Mercury a klipekben teljesen elengedte a fantáziáját, és az I Want To Break Free klipje már a transzvesztita esztétikához áll közel, mégis leginkább a kék jeans, a fehér tornacipő és a fehér atléta maradt meg a kollektív emlékezetünkben. A budapesti kiállítás különlegessége, hogy egykori személyi asszisztense és barátja, Peter Freestone narrátorként kíséri végig az érdeklődőket a tárlaton, ha kérnek majd fülhallgatót.
A Magyar Zene Házában tegnap megtartott sajtótájékoztatón Freestone megjegyezte: azért vágott bele Tomas Hykellel, a World of Freddie alapítójával e közös projektbe, mert azt szeretné, ha az emberek megismernék az igazi Freddie-t, szeretné, ha látnák, hogy nemcsak alkotóóriás, de egyúttal ember is volt. Batta András, a Magyar Zene Háza ügyvezető igazgatója elmondta: „A Magyar Zene Háza állandó kiállítását látva azonnal beleszerettek az intézmény szellemiségébe. Így született meg a gondolat, hogy egy közös kiállítás keretében a Zene Háza tervezhesse meg elsőként Freddie Mercury személyes történetét. Ez nemcsak fantasztikus szakmai elismerés egy nem egészen négy éve működő intézmény számára, hanem óriási lehetőség is arra, hogy meghatározó szerepet vállaljon a nemzetközi kulturális színtéren.”
Mindenki tudta, hogy nemcsak viselni tudja a ruhákat (például a fekete-fehér macskajelmezét a We are the Champions klipjében), hanem azonosulni is tud a nagybetűs popsztár szerepével. Még a nagypapás kardigánt és széthordott Converse-t viselő Kurt Cobain is leborult előtte, és a búcsúlevelében is kifejezte iránta való tiszteletét. Mercury szerint a Queen nem olyan volt, mint a többi rockzenekar, nekik több a közös vonásuk Liza Minnellivel, mint a Led Zeppelinnel, és hogy ők inkább a show-biznisz hagyományait követik, mint a rock and rollét. És a show-nak újra és újra folytatódnia kell – ezúttal szakmai háttérrel, de élményszerű keretek között, 2026-ban Freddie Mercury születésének 80. évfordulóján, a Magyar Zene Házában.