Ezt elszabták

Pedig remek az indítás: mint korábbi rendezéseiben, ezúttal is Mezei Kinga jegyzi az egészen különös, a sok apró részlet miatt hosszan megbámulható teret, amelyben érkezésünk után nem sokkal megkezdődik a Kardos Róbert vezette táncóra, nemcsak idősebbeknek és haladóknak. Belelátható ebbe a díszletbe sokféle helyszín (idővel bele is kell látnunk ezeket), első blikkre persze mégis egy kocsmát szemlélünk: jobbról sört csapolnak, balról az iszákos ember legkisebb örömére meredek, ferde rámpán lehet lejutni a helyiségbe, középen hátul falból kiemelt ablakok látszanak, mögöttük meg redőnyök labirintusa. Utóbbiakból még akad bőven, térelválasztó mellett térteremtő funkciójukat is használja a rendezés: titkos és nyilvánvaló búvóhelyek születnek a redőnyök mögött.

Ennél azonban sokkal izgalmasabb, hogy valóságos hangzódíszletet látunk-hallunk működni a Bárka Stúdiójában: táncos lábak dobbannak a fapadlón, határozott kezek rángatják a redőnylapokat, lesnek mögéjük vagy húzzák-eresztik őket, mázas söröskorsók repülnek a levegőben vagy gurulnak a deszkán, kilötyögtetve vagy éppen sugárban locsolva az aranyló nedűt, színes üvegcserepek csilingelnek a magasban, szorgos kezek ütemre vernek szöget a falba és a padlóba és így tovább. A Mezei Szilárd komponálta és a négy zenész által élőben játszott zenének jelentékeny szerep jut az előadásban: olykor aláfest, máskor illusztrál, néha magyaráz. A színlap szerint a szereplők improvizációi alapján készült az előadás mozgásanyaga - ez már inkább válik az egész produkció kárára, mint előnyére. (Különösen úgy, hogy a játszók között ott lapul egy profi koreográfus is.)

 
Ahogy nem váltja be a hozzáfűzött szép reményeket a Gyarmati Kata és Mezei Kinga jegyezte darab sem, ami valójában persze korántsem darab, hanem Bohumil Hrabal művei (a hírek szerint 13 regénye!) alapján tépés, vágás, foltragasztás és más házi praktikák segítségével összeerőltetett ezerszínű szőttes. Megfelelő távolságból szemlélve feltehetően míves Hrabal-portrét kellene kiadnia a látványnak, ehelyett azonban hol elnagyolt, hol fölöslegesen részletező minták fárasztó tanulmányozásával kell beérnünk az este során. Az alaposan elszabott faliszőnyegről legfeljebb egy kancsal arckép mered ránk, ami hordónyi sör elfogyasztása után talán egy-két vonásában emlékeztet a cseh mesélőre.

A végeredmény azért különösen lehangoló, mert a hrabali anekdotázó beszédmód színpadra ültetéséhez Mezeiék papíron ugyan megtalálták a megfelelő megközelítést, ám három dimenzióban mindebből alig érvényesül valami. A "dimenziókkal" egyébként is probléma van itt: a színpadon lévő egy tucat színész között elvétve akad olyan, akinek módja és lehetősége volna felépíteni - nem egy egész szerepet, de legalább valamit, ami egy élő, hús-vér figurára emlékeztet. Mert azt, hogy Hrabal alakjai duzzadnak az élettől, nem vitathatja senki, ám ezt nem az előadásból tudjuk meg. A színészek üvöltve rohannak (ezt most értsük szó szerint is) egyik sztoritól a másik epizódig, miközben a néző egyre elveszettebbnek érzi magát. A kifundált teória a gyakorlatban üres manírrá változik: az esetlegesen egymáshoz kapcsolt jelenetek - különösen az első rész vége felé - teljességgel követhetetlenek a semmiből érkező és ugyanoda tartó, nem különösebben érdekes szellemalakok prezentálásában.

A kocsmai panoráma jellegzetes figurái között halványan felvázolódik valamiféle viszonyrendszer: az eseményeket amolyan udvarmesterként félig-meddig levezénylő Bohousek (Kardos Róbert), a kecskeszakáll és szemüveg mögé bújtatott, manószerű filozófus, Egon Bondy (Nagypál Gábor) és a főkolomposnak kikiáltott, ám ebből a főkolomposságból alig valamit mutató Vladimír (az Újvidékről teljesen indokolatlanul idehozott, máskor kiváló Balázs Áron) csínytevő hármasa a középpont, hozzájuk foglalkozása okán csatlakozik Spolarics Andrea sörmérő, életről-halálról elmélkedő csaposasszonya. Szabó Gábor korai magömléstől szenvedő, kisfiús Miloának akadnak jó pillanatai, ám az egyetlen valódi meglepetést Varga Anikó jelenti, aki a kikapós mészárosné, az igéző, piros fátylas jelenés és az akcentusos, fontoskodó rendőr szerepében egyaránt nagyszerű.

 
Azt a fajta, elmesélve banálisnak ható, jobb híján hétköznapi varázslatnak mondható atmoszférát, ami Hrabal írásait átitatja, csupán két apró jelenetben sikerült felfedezni: az egyik a szépek szépének, Jarmilkának (Császár Réka) első részt záró, poétikus halála. A másik ilyen pillanatot a magasba hajított, a derengő félhomályban söröskorsóvá "változó" fejfedők adták. Kétszer másfél órában két perc szépség: ez bizony kínosan kevés.