Azt tartja a születésnapokról, hogy a szüleink mondanak nekünk egy dátumot, amelyben ezer százalékig nem lehetünk biztosak. A világ örökös körforgásában az ötven év arra mégis kínál lehetőséget, hogy megálljon egy pillanatra, kicsit vissza-, még inkább előretekintsen. Ha ilyenkor a szerettei, barátai veszik körül, az jó, ünnepeltetni magát semmiképp sem szeretné.

Mint oly sok koncert, a lemezpremier is a vírus miatt csúszott az ősz elejére. A neves trombitaművész, a Modern Art Orchestra alapító-vezetője, több kiváló jazzformáció létrehozója és tagja a kényszerű szünet alatt is igen tevékeny volt. Ahogy lehetett: a világhálón. Facebook oldalán például folyamatosan buzdítja a kollégáit, töltsék le a jelentkezési lapot és lépjenek be a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetébe (MZTSZ). „Fenyvesi Márton barátom és kollégám a fiatal nemzedék egyik legsokoldalúbb egyénisége: zeneszerző gitáros, hangszerelő, producer. Nos, hosszú évtizedek hallgatása után, nagy örömömre Marci száján keresztül végre megszólal ez a nemzedék.

Fontos, hogy tisztázzuk, mit is jelent ma zenésznek lenni Magyarországon.

Ne csak pufogjunk a Facebookon, egymásnak, egymás között. Marci beleásta magát a dologba, önállóan készített felmérést a szabadfoglalkozású zenészkollégák helyzetéről, érvel amellett, hogy az érdekeik érvényesítése ügyében szövetkezniük kell” – összegzi a terveket, teendőket.

Tehát a jazzisták is megszenvedik a pandémia hatásait. „A zenészek – műfajtól függetlenül – kétségbeejtő helyzetbe kerültek. Rétegműfaj lévén, mi eleve hátrányosabb helyzetből indultunk, mint a könnyűzene területén tevékenykedő kollégák. Az 500 fős korlátozások kevés jazzprodukciót korlátoznak, de a nagy fesztiválok elmaradása, mint pl. Kapolcs vagy Veszprémfest bennünket is mélyen érint.”

Szülőatyja az egyedülálló kezdeményezésnek, az Art of Virus projektnek: elindított a világhálón egy emelkedő, majd süllyedő, végül lecsengő, alig egyperces zenei motívumot:

„Olyasvalamire találtam rá, ami még nem volt, ami sehol máshol nem hallgatható, ami a pandémia mibenlétét alkotások által mutatja meg. Az én indító dallamomra 41 országból reflektáltak zeneszerzők, fél-másfél perces kompozíciókkal. Itt nem számít a műfaj, sem az életkor. A jelen pillanatban 420 zeneszerzőt számláló közösségben olyan kiválóságok alkotásai szerepelnek, mint Kurtág György, Eötvös Péter, Vajda Gergely, David Liebman, Rick Margitza vagy Zbignew Namysłowski . De nem érdemes tovább sorolni a neveket, 63 magyar komponista-előadó műve hallható, és a másik 40 ország zenészeinek munkái között is izgalmas tallózni. Lehet, hogy ebben a percben újabb darab kerül föl, és attól megint újabb ágazik el. Az Art Of Virus tökéletes módon reprezentálja egy járvány működését… Nem akarom befolyásolni, hogy mikor legyen vége az Art of Virusnak, egyelőre végtelen. Megy, amíg a kollégákat inspirálja. Terveink között szerepel, hogy összeállítunk egy válogatást, amely koncertkörülmények között is előadhatóvá teszi a koncepció legmarkánsabb darabjait.”

A Foundations bemutatója szerzői est. Fekete-Kovács Kornél nagyzenekari művének szerkezete a jógikus lét alapvető szabályain nyugszik. Különleges. Azt mondja, reméli, hogy a Modern Art Orchestra mindegyik lemeze az.

Fotó forrása: feketekovacs.com

A Foundations spiritualitása, a zene és a spiritualitás, a lelkiség kapcsolata mindig is jelen volt az életében. A pecsétet, hogy amit erről gondol, az jó, Edward Butch Lacy ütötte rá. Mivel 2000-ben két héten át dolgozott Magyarországon, szinte napi 24 órát voltak együtt. A 2018-ban elhunyt világhírű zongorista, trombitás és zeneszerző úgy vélte: „Munkám a zene, de arra is törekszem, hogy hidat teremtsek a meditációs tapasztalat és a zenész szellemi és fizikai volta között.”

A következő állomás az volt, hogy öt évvel ezelőtt Fekete-Kovács Kornél is elkezdett jógázni. Négy éve pedig eljutott a forráshoz, az indiai Mysore-ba, ahol az astanga jóga útjára indult, hogy meghódítsa a világot. Vajon a zenésztársak miként viszonyulnak ehhez a szellemiséghez?
„Szerintem jól. Megpróbáltam a magam módján lefordítani úgy, hogy az egy nyugati embernek ne okozzon meghasonlást.

Nem vagyok sem buddhista, sem hindu, sem muszlim, amit gondolok, nem a vallásról szól, ideológiai része nincs. A filozófiai része azonban elég erős, sokkal könnyebb vele azonosulni, nincsenek mögötte olyan szabályok, amelyek egy nyugati individuumot megbéklyóznának.

A Modern Art Orchestra szerzői estjei mellett több más koncertsorozaton is megszólítjuk a közönséget. A már tradicionális Legendás albumok című sorozattal egyidejűleg futnak a MAO Creative Crew ifjúsági ismeretterjesztő koncertek, Street Music névre keresztelt utcazenei előadások, és a közelmúltban indítottuk útjára a Sacred Music című sorozatunkat, amelyben a zenekar muzsikusai egyházi terekben szólaltatják meg a kortárs zeneszerzők átirataiban felcsendülő szakrális műveket.”

Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél – mondhatni – univerzális zenész, különféle jazzformációkat alapított, tanított főiskolai és egyetemi növendékeket. Komponista – a kortárs világ erős egyénisége. Egy trilógián dolgozik, amelynek első darabja komoly sikert aratott: Bartók Tizenöt magyar parasztdal című zongoraciklusát Bacsó Kristóffal, Ávéd Jánossal, Subicz Gáborral együtt ültették át a Modern Art Orchestra nyelvére.

A következő részre már együtt van az anyag. Kodály Reflextion címmel énekkari műveket dolgoznak fel, a projektben a Nemzeti Énekkar működik közre, a bemutatót október végén élvezhetjük. Bízik benne, hogy a vírus nem söpri el a további terveket, amelyek szép számmal sorakoznak. „A trilógia harmadik részét készítjük elő, ennek ‘főszereplője’ Dohnányi Ernő muzsikája. Bemutatjuk a zenekarral Korb Attila Swingin’ On The Danube című lemezét. Ugyancsak a BMC-ben lépünk fel a Los Angelesből ismét hazalátogató jazz zongoristával, Szabó Dániellel. Felkértem Götz Nándort, írjon darabot számunkra, és hasonlókról tárgyalunk Szemző Tiborral.”

Nyitókép: Burger Barna