Felépülhet a berlini varázshegy

Kultpol

Sir Norman Foster sztárépítész egykor "minden repterek anyjaként" jellemezte a berlini Tempelhofot: a nácik által épített leszállótér Hitler tervezett Germániájának lett volna kapuja. Októberben ez megváltozott, hiszen azóta már nem fogadtak légiforgalmat, ám a város egyelőre nem tud dönteni, hogy mit kezdjenek a hatalmas területtel. A hét elején azonban több javaslat is előkerült: különböző építészek és várostervezők egy tucatnyi hasznosítási tervvel álltak elő.

 
Közöttük akadnak igencsak furcsa elképzelések is, így például vannak, akik egy hatalmas vöröslámpás negyedet látnának szívesen a felszállópálya helyén, míg mások egy hatalmas, parkokból, apartmanokból és sportpályákból álló komplexumot hoznának létre. Ez utóbbi azonban egyelőre nem valósul meg, amit az is jelez, hogy az elképzelés dokumentációját hónapok óta tologatják a városvezetés irodáiban.

Jakob Tigges berlini építész azonban nem ért egyet a terület felosztására szőtt tervekkel. Éppen ezért monumentális vázlattal állt elő, és egy 1000 méteres hegyet építene Hitler repterére. A beadvány azonban egyelőre komolytalannak tűnik, hiszen egy hasonló építkezés megvalósítása elképzelhetetlen mennyiségű pénzbe kerülne. Éppen ezért csak szimbolikus a felvetés, ám azt is kifejezi, hogy Tempelhof területe többet ér annál, mintsem hogy egyszerűen felparcellázzák. Sokak szerint viszont már a terv bejelentése is idegenforgalmi szenzáció lehet, hiszen a turisták még egy nem létező hegyet is hajlandóak lennének lefotózni.

A helynek egyébként már a neve is régi korokat idéz, onnan származik, hogy a terület, amelyre épült, a középkorban a templomos lovagoké volt. Innen szállt fel 1909-ben a francia Armand Zipfel és 1923-ban itt épült fel Európa első repülőtere, három évvel később pedig itt alapították meg a német légitársaságot, a Lufthansát.

Tíz évvel később a náci rendszer az Európa fővárosának szánt Berlin kapujává akarta tenni. Albert Speer, Hitler főépítésze a régi terminált olyan grandiózus építménnyé akarta varázsolni, hogy a német földre lépő azonnal átérezze a rendszer nagyságát, erejét. A háború megakadályozta terve véghez vitelét, de az építmény így is impozáns.

Tempelhof azonban igazi glóriát a második világháború után kapott. Az amerikai igazgatású városrészben lévő repülőtér légihíd része lett: 1948 júniusától 11 hónapig fogadta azokat a repülőgépeket, amelyek a Berlin ellátásához szükséges, létfontosságú dolgokat, élelmiszert szállítottak. A szovjetek ugyanis elzártak körülötte minden földi és vízi utat. Később katonai repülőtérként működött, polgárivá a német újraegyesülés után vált. Utasforgalma azonban csekély: 2007-ben kevesebb mint 350 ezer utast szállítottak rajta keresztül belföldre és a szomszédos országokba.

Arról pedig mi is tudósítottunk, hogy a Führer kedvenc repülőterét Ronald Lauder, a híres szépségipari cég tulajdonosa és egyben a világ egyik leghíresebb zsidó örökségvédője mentheti meg a bezárástól.