Páratlanul gazdag repertoár szólal meg a hét budapesti és négy fővároson kívüli koncerten június 3. és 12. között. Az 1630 és 1830 közötti időszakból valók a művek, javarészt Joseph Haydn szerzeményei, de elhangzik a fivére, Michael Haydn, valamint Pergolesi, Albrechtsberger, Hummel és más kortársak, illetve utódok egy-egy kompozíciója.

A rendezvényt beharangozó sajtótájékoztatón a Haydneum rezidens együtteseinek (Purcell Kórus, Orfeo Zenekar) művészeti vezetője, Vashegyi György karmester emlékeztetett rá: a három Esterházy herceg, Pál Antal, Fényes Miklós és II. Miklós egy híján 100 évig rezideált Eszterháza-Fertődön és Kismartonban (ma Eisenstadt). Ez az európai muzsika aranyideje volt, maradandó és nemzetközi elismertségű értékek termettek Joseph Haydn, majd Hummel által.

Ezeknek a zenéknek nagyobb hányada a kor vallásosságából eredően egyházzenei mű. Természetes, hogy

a Haydneum első, tíznapos Egyházzenei Fesztiváljának helyszínei templomok:

Budapesten az Egyetemi templom és a Belvárosi Szent Mihály-templom. Vidéken pedig a szegedi dómban, a pécsi bazilikában, a veszprámi Árpád-házi Szent Margit-templomban és a békéscsabai Evangélikus Nagytemplomban hallhatók koncertek.

A fesztivál partnere a Filmharmónia Magyarország, amely ugyanebben a periódusban rendezi hagyományos Con Spirito, ugyancsak egyházzenei hangversenysorozatát.

A Haydneum eseményeit Haydn g-moll Salve Reginájával nyitják meg az Egyetemi templomban. Majd a mester utóda, Johann Nepomuk Hummel Esz-dúr miséjét tolmácsolja a Purcell Kórus és a Capella Savaria, a magyar régizene-játszás kiemelkedő alakja, Nicholas McGegan vezényletével.

Másnap ugyanitt Michael Haydn Szent Leopold-miséje hangzik el, amit Pergolesi Stabat Matere követ – ez a mű és a szerző Josph Haydn egyik kedvence volt. A koncert érdekessége, hogy a neves szólistákat és a Versailles-i Barokk Zenei Központ Gyermekkarát egy fiatal tehetség, Fabien Armengaud vezényli.

Krisztus hét utolsó szava a keresztfán – ez a Haydn-kompozíció több változatban létezik, a Liszt Ferenc Kamarazenekar a vonósnégyes verziót kamarazenekarral játssza szintén az Egyetemi templomban, illetve a pécsi bazilikában. Esterházy Pál Harmonia caelestiséből válogat az Aura Musicale együttes. Az Erdődy Kamarazenekar elkötelezett a cseh barokk mellett, így koncertjüket Druschetzky B-dúr Missa Solemnisével kezdik. A szerző egyébként több évtizeden át Magyarországon alkotott. A pécsi zeneélet alapítójától, Georg Lickltől is játszanak, majd Hummel Te Deumát adják elő.

Vashegyi György szerint a vidéki egyházzenei gyűjteményekben számos feltáratlan remekmű létezik. Ezúttal a Bodajki Segítő Szűzanya-kegyhely kincseiből válogatnak igen magas kvalitású darabokat, például Caldara, Bengráf, Chirio munkáit, és megszólal Michael Haydn Salve Reginája is.

A következő napon, a feszivál záróestjén is hallható Salve Regina Haydn E-dúr hangnemű szerzeménye Albrechtsberger és Werner alkotásai mellett. A Belvárosi Szent Mihály-templomban, a fesztivál rezidens együtteseit Vashegyi György vezényli.

A fesztivál részletes programja itt olvasható.