Fellángolt a vita a Magyar Táncművészeti Egyetem és az Operaház között

Egyéb

A Magyar Táncművészeti Egyetem rektor asszonya interjút adott az Indexnek, amelyben többek között sérelmezi, hogy azokat a hallgatókat, akik neves külföldi intézményekben megfelelnek, a Magyar Állami Operaházba nem szerződtetik. Az Operaház reagált a felvetésekre.

2023. március 17-én jelent meg az Indexen interjú a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) rektor asszonyával, Fodorné Molnár Mártával. A beszélgetésben többek között szó esett arról, mekkora problémának tartja, hogy a náluk végzett növendékek arra kényszerülnek, hogy elhagyják az országot, és külföldön próbáljanak szerencsét, mert itthon nem tudnak elhelyezkedni.

„Számomra hihetetlen, hogy olyan hallgatók, akik a Drezdai Operában, a Bécsi Staatsoperben, a Béjart Ballet Lausanne együttesnél, Oslóban vagy az észt operában megfelelnek, azokat vagy be sem hívják a Magyar Állami Operaházba megnézésre, vagy nem ajánlanak nekik szerződést” – mondta.

Az Opera főigazgatója, Ókovács Szilveszter korábbi kijelentésére, miszerint: „a hazai táncképzés immár huzamosabb ideje képtelen évente 5–6 olyan profi balettművészt kiképezni, aki magyar, és aki klasszikusban is erős, és aki otthon képzeli a karrierjét”, Fodorné Molnár Márta így reagált:

„Ez a probléma nem új keletű, és az állítás nem valós. Az egyetemi képzés magas színvonalát és piacképességét mutatja egyrészt, hogy a hallgatók több mint 90 százaléka a végzettségének megfelelően tud elhelyezkedni. Másrészt a versenyeredmények: az elmúlt évben hat professzionális nemzetközi versenyen közel 70 nevezésünk volt, és 24 helyezést értek el a klasszikus balett szakirány hallgatói. (…) Tehát amikor van megfelelő minőségű végzős magyar hallgató, akkor nagyon szomorú, hogy a legjobbakat a Magyar Állami Operaház nem szerződteti. Hiszen, ha ezek a hallgatók sorban nyerik a nemzetközi balettversenyeket, ha megfelelnek Európa nagy együtteseiben, akkor szerintem a Magyar Állami Operaházban is megállnák a helyüket. Egy nemzeti intézmény igazgatójának szerintem fontos feladata, hogy azokat a legtehetségesebb hazai hallgatókat, akiket az egyetem mindenre felkészített, ami egyetemi körülmények között lehetséges, leszerződtesse, és hozzásegítse, hogy képességeik szerint nagy, esetleg világhírű szólótáncosokká, vagy éppen megbecsülésre érdemes kartáncosokká, művészekké váljanak.”

Az Operaház által indított képzésről pedig azt mondta: nem lehet a Magyar Táncművészeti Egyetem professzionális képzését egy amatőr, fizetős tanfolyammal összehasonlítani.

A Magyar Állami Operaház kommunikációs osztálya közleményben reagált az interjúra, amelyben leírták:

az Opera nem tartja szerencsésnek és célravezetőnek sem, ha egyik állami intézmény a sajtóban állít valótlanságokat a másikról. A Magyar Táncművészeti Egyetem rektora ismeretlen okból nyitná újra a szakmai vitát, amelyet pedig az Operaházba őt ősszel meginvitálva nyugvópontra sikerült juttatni. Az Opera a maga részéről továbbra is örömének ad hangot, hogy az MTE növendékeit sikerül előadásain felléptetni, hogy év végi vizsgáit az intézmény az Operaházban tudja tartani, hogy jelmezkölcsönzésben is méltányosan segíthet, és hogy saját Balettintézetének hétéves működése során több mint 20, versenyeken is sikeres növendéket emelhetett át saját soraiba az MTE, dacára a most is lesajnált, állítólag „amatőr” operaházi képzésnek.

Fotó: Csillag Pál / MTE