A Vendégváró Fesztivál keretében minden évben határon túli magyar nyelvű színházi társulatok mutatják be előadásaikat a Bethlen Téri Színházban. Ezzel a hetedik kerületi színház lehetőséget teremt a budapesti közönségnek, hogy megismerhessék a határon túli alkotóműhelyek repertoárjának keresztmetszetét, így még szélesebb képet nyújtva a magyar kultúráról.
A fesztivál idei vendége a felvidéki Dialóg nonprofit szervezet, amely 2016 márciusában azzal a céllal alakult meg, hogy olyan szlovákiai magyar kulturális projekteket hozzon létre, melyek témájuknál vagy műfajuknál fogva perifériára szorultak. Elsősorban a színház, az előadó-művészet és a film területén keresi azokat a határterületeket, témákat, lehetőségeket, amelyeket a struktúrán belül a színházi intézmények szervezési és anyagi okok miatt nem tudnak felvállalni. Szándékuk, hogy elősegítsék a párbeszédet azok között az alkotói csoportok között, amelyek a szlovákiai magyar színházi közösségben kissé elkülönültek egymástól.
Február 25-én Soóky László Papa különböző hangszereken hegedül című darabját láthatja a közönség Lajos András dunamocsi származású színművész – a Miskolci Nemzeti Színház tagja - előadásában. A komikus, ugyanakkor lírai hangvételű monodráma története lazán, tágabb értelemben a csehszlovákiai magyar történelmi valósághoz kötődik, témája költői és bensőséges. A helyzet alapvetően történeti időn kívüli: Papa és a Jóisten kapcsolatát, vitáját és egyezkedését meséli el, találkozásuktól Papa végső hazatéréséig. Az előadás másik fő témája a közösségépítés és ennek humoros mozzanatai. „Egy zenekar létrehozása rendkívüli körültekintést igényel. Különösen akkor, ha a zenekar későbbi tagjai elszántak ugyan, csak éppen semmilyen hangszeren nem tudnak játszani...” – írta a monodrámáról a szerző, Soóky László.
Másnap, február 26-án este a világhírű ír-angol drámaíró és filmrendező, Martin McDonagh Otthol –The Lonesome West – című darabja tekinthető meg a Kaptár Polgári Társulás előadásában. A magyar nyelven korábban Vaknyugatként ismert mű szövegét Csikmák Kati dramaturg újrafordította, a cselekményt pedig egy csallóközi miliőbe helyezték át. Így az előadás a mcdonagh-i kortárs dráma és a szlovákiai magyar vidék ritmusának külön-külön ugyan ismerős, egybedolgozva azonban újszerű, friss és felforgató élményét hozza létre.
A fesztivál záróestjén – február 27-én – ismét Lajos András lép a Bethlen színpadára Soóky László A bőgős fia meg az ördögök című pajzán mesélőszínházi előadásával. Az azonos című, Illyés Gyula által gyűjtött népmese Soóky László átiratában megtelik élettel, játékkal, huncutsággal. Összeköti a népmesét a mával, és kiszabadítja a történetet abból az előítéletből is, hogy a népmesék célcsoportja csakis a gyerekközönség. Éppen ellenkezőleg: ezt a mesét a felnőtt nézők számára ajánlják az alkotók. Az a népmesei hagyományok alapján természetes, hogy a legkisebb fiú elindul és a mese végén elnyeri a királylány kezét. Azonban sem az indulás és a végkifejlet közötti út, sem pedig a fordulatok nem hétköznapiak e mesélőszínházi előadásban.
A Vendégváró Fesztivál részletes programja, valamint az előadásokról szóló további információk a Bethlen Téri Színház honlapján olvashatók.
A nyitóképen jelenet a Papa különböző hangszereken hegedül című előadásból. Forrás és fotók: Bethlen Téri Színház