A férfi-női kapcsolat dimenzióval szembesít a szabadkai társulat

Fotó: Dusa Gábor

?Kérdésekkel és anyaggyűjtéssel indultunk neki a Tapasztalt asszony próbafolyamatainak­­­? ? emlékezett vissza Tasnádi István. ?Az előadás, melynek ősbemutatóját 2012 októberében tartottuk egy lánynevelő brossura alapvetéseiből, vajdasági asszonyokkal készített beszélgetésekből, visszaemlékezéseikből és nőknek írt kézikönyvekből kiindulva igyekszik válaszokat találni férfi és nő kapcsolatának testi-lelki fenntarthatóságára. Leginkább az érdekelt, hogyan működik egymással a férfi és a nő, hogyan lehet összetartani családokat, mi a különbség és hasonlóság a régebbi és a 21. századi korok férfi illetve női szerepei között? ? mesélte a rendező, majd hozzátette: a házasság az elmúlt nyolcvan évben radikális változáson esett át. ?A mai házasságok fele válással végződik: de vajon azok a házasságok, amelyek évtizedekkel korábban egy életen át tartottak, tökéletes együttélések voltak??? ­tette fel a kérdést Tasnádi, aki úgy véli, nagyanyáink idejében is léteztek a maihoz hasonlatos problémák. A hálószobatitkok, a szexuális problémák egyre inkább kibeszélhetővé válnak, régebben viszont mindez a tabutémák és az illetlenség körébe tartozott.


A rendező felidézte, régebben a vagyon megtartása érdekében a felek egymás mellett maradtak még akkor is, ha cserébe boldogtalanság, szexuális elhidegülés kísérte végig az együtt leélt évtizedeket. ?Nem túlzás azt mondani, hogy ötven-nyolcvan évvel ezelőtt bizony gazdasági kényszerből házasodtak és maradtak együtt a felek. Nagyanyáink, dédszüleink idejében az egyéni karrier, a gazdasági boldogulás, a pénz hajszolása egyáltalán nem tartozott a boldogság központú élet alapfeltételei közé, ellentétben a 21. század társadalmi felfogásával, miszerint már nők is építhetnek karriert, kivívhatják egyenjogúságukat.?

A rendező hangsúlyozta, az előadás nem ítélkezni akar, hanem felvillantani olyan témákat, amelyeknek nem biztos, hogy tudatában vagyunk, vagy, ha igen, akkor nem szívesen nézünk szembe velük. Tasnádi István elárulta azt is, mit takar a darab műfaját jelölő genre-revü: látványos, szórakoztató zenés-táncos műsor, abszurd, ironikus jelenetekkel, monológokkal összekötött szövegek keretbe foglalt egysége. A Tapasztalt asszony című darabnak éppen ezért nincs is ától?zéig tartó története, nem egy adott karakter vagy karakterek jellemének változását mutatja be. A középpontban a férfi és a nő áll. Kabaré, tánc, ének együtt jut érvényre a színpadon. Ráadásul az előadás a színészi improvizációnak is teret enged. ?Azt a feladatot adtam a színészeknek, hogy legénybúcsú és leánybúcsú témában találjanak ki valami olyat, amelyet jelenetként színre vihetünk. A feladatot remekül megoldották?  ? mesélte büszkén Tasnádi István, aki a Szemlén bemutatkozó többi produkció közül Szálinger Balázs Köztársaság és a Komáromi Jókai Színház A hentessegéd című darabjára a leginkább kíváncsi. Ez utóbbi, amely egyébként Ladislav Ballek művének színpadi változata a Thália Színház nagyszínpadán, május 18-án tekinthet meg a közönség.

A rendezvény célja, hogy bemutatkozási lehetőséget kínáljon a határon túli színházak számára, de kiváló alkalom ez a társulatok közötti tapasztalatcserére is.  Tasnádi István az őszintén örül annak, hogy az egyébként nehéz körülmények között próbáló szerbiai magyar társulat Pesten is megmutathatja tehetségét és virtuozitását, ezzel színesítheti és gazdagíthatja a színházi repertoárt.

Jónás Ágnes