Tekintve, hogy a taxisnak eredetileg Adam Sandlert szemelte ki Michael Mann rendező, nyilvánvaló, hogy a thriller műfajában újra és újra rendhagyó művekkel (Embervadász, Szemtől szemben, A bennfentes) jelentkező alkotónál koncepcionális kérdésről volt szó.
Egy átlagos éjszaka Los Angelesben. Az életét takaréklángon tartó taxisofőr, Max (Foxx) egy este kétszer is emberére akad. Először egy ügyésznővel (Pinkett Smith) bonyolódik "ki ismeri jobban az egérutakat?" játékba (ami flörtnek sem utolsó), aztán egy őszülő halántékú úr vágódik be a hátsó ülésre - és egy hajnalba nyúló városnézésre tesz ajánlatot hősünknek. Azaz, Max ekkor még minden, csak nem hős. Amikor egy hulla váratlan érkezése nyomán kiderül, hogy Vincent (Cruise) öt emberrel kíván végezni az éjszaka folyamán, Max szívesen kilépne a történetből, de egy rideg pisztolycső a hátában meggyőzi arról, hogy (nem éppen rózsás jövőjű) epizodistaként szerepe lesz az aznap esti krimiben.
Az még nem éppen döbbenetes újdonság, hogy emberünk idővel felismeri, hogy ütőképes hőssé kell válnia ebben a történetben, de az, hogy ódon lovagregényekbe illő, romantikus és epikus súlyú mentőakcióba torkolljanak a fejlemények, az már kifejezetten gyönyörű. Bérgyilkosos kamaradrámából egyéjszakás fejlődésregény - ez Michael Mann zsenialitása. A Los Angeles és a lélek sötét éjszakájába tett kirándulást egy filmes és egy HD-kamera váltogatott használatával teszi vizuálisan is különlegessé.