Csak ön után

Színpad

Az átlagember ez esetben Antoine, egy párizsi étterem jólelkű üzletvezetője, aki egy este, munkából hazafelé megmenti egy öngyilkosjelölt életét. Pechjére van olyan lelkiismeretes, hogy nem hagyja magára a kétségbeesett pasast, hanem mindent megtesz, hogy az újra lábra álljon. Befogadja lakásába a depressziós és élhetetlen Louist, felruházza, pénzt ad és munkát szerez neki, sőt, megpróbálja összehozni volt barátnőjével, aki miatt meg akart halni. Csakhogy a szóban forgó lány, bizonyos Blanche, szintén komplikált eset, viszont egészen vonzó teremtés és megtetszik neki a kifejezetten furcsán viselkedő Antoine. Ettől kezdve hősünk egyre jobban belekeveredik saját jószándékú hazugságaiba, és most már neki kezd kicsúszni a lába alól a talaj, míg pártfogoltja lassan egyre magabiztosabbá és kiállhatatlanabbá válik.

A film igazi old school darab, akár a hetvenes években is készülhetett volna: visszafogott, elegáns és frappáns, de nem akar mindig és mindenáron vicces lenni. Azért akadnak frenetikus részek is, mint az elsietett búcsúlevél felolvasása a rövidlátó nagymamának, vagy Louis borpincéri ügyködése, de elsősorban a jól megírt párbeszédek, a remek időzítésű fordulatokkal megírt forgatókönyv, és természetesen Daniel Auteuil és Jose Garcia párosa viszi a filmet. Auteuil faarccal és nagyon fegyelmezetten játszik - bár nem árt figyelni a szemöldökét! -, a kevésbé ismert Garcia viszont kedvére ripacskodhat: az emberi ostobaságnak és szerencsétlenségnek olyan ragyogó egyedfejlődését mutatja be, hogy azt öröm nézni.