(MTI) - A csaknem 500 millió lakosú Európai Unió országaiban összesen 961 millió mozijegyet adtak el tavaly, tehát a csecsemőket is beleszámítva átlagosan majdnem kétszer ment el moziba az év folyamán az uniós polgár. Általános tapasztalat, hogy a háromdimenziós filmek fellendítették a forgalmat, de már nem olyan mértékben, mint 2009-ben.
Az eladott jegyek száma összességében két százalékkal alacsonyabb volt, mint az előző esztendőben. Igaz, a most közzétett ideiglenes adatok szerint 2010-ben elég nagy eltérések mutatkoztak az európai országok között abban a tekintetben, hogy miként változott a mozilátogatók száma. Egyes országokban rekordszámú jegyet adtak el, míg másutt jelentősebb visszaesést tapasztaltak.
Olaszországban nagyrészt az Avatar 2010-es bemutatójának köszönhetően 11 százalékkal nőtt a mozilátogatók száma. Az eladott 123,4 millió mozijegy 1987-es rekordot döntött meg. Franciaországban tavaly 2,7 százalékos volt a növekedés az előző évhez képest: összesen 201,1 millió mozijegyet adtak el, többet, mint 1967 óta valaha. Németországban ugyanakkor 13,5, Spanyolországban 11,7, Nagy-Britanniában pedig 2,4 százalékkal csökkent az eladott jegyek száma.
Az EU-n kívüli országok közül Oroszországban a 2009-ben mértnél 19,5 százalékkal több - szám szerint 165,5 millió - volt az eladott mozijegyek száma, és ezzel az orosz piac csaknem akkorára nőtt, mint a brit. Sikeres volt a tavalyi év a török filmszínházak számára is: 41,1 millió eladott jeggyel 11,3 százalékos növekedést mutattak fel.
A mintegy 10 millió lakosú Magyarországon 2009-ben 10,6 millió, 2010-ben 10,9 millió mozijegyet adtak el, amely 3,1 százalékos növekedésnek felel meg a European Audiovisual Observatory adatai szerint.