Kicsit kevesebben mentek moziba tavaly

Film

 

(MTI) Az intézet a múlt héten megnyílt 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál alkalmából tette közzé az európai mozik tavalyi látogatottságáról szóló első becsléseket a honlapján.

 
Az adatok szerint 2011-ben 960 millió mozijegyet adtak el az Európai Unióban. Ez 2010-hez képest csekély, 0,4 százalékos csökkenést mutat, akkor ugyanis 964 millió mozilátogatást számoltak össze. Huszonkét uniós tagállamból 12-ben visszaesett, tízben nőtt a mozik látogatottsága. Az országok zömében ugyan csupán kis mértékben módosultak a számok, mégis elsősorban a francia piac szárnyalásának köszönhető, hogy európai szinten alig esett vissza a mozik forgalma.
 
Franciaországban főként a hazai filmek vonzották a közönséget: az Életrevalók című vígjátékra tavaly 15,7 millió jegyet vásároltak a nézők. Összességében 1966 óta a legjobb évet zárták a francia mozik: 215,6 millió jegyet adtak el.
 
A 2010-es állapothoz képest a látogatottság a német piacon 2,4 százalékkal, a briteknél 1,4 százalékkal nőtt, Olaszországban és Spanyolországban azonban jócskán csökkent, az előbbiben 7,9, utóbbiban 7,2 százalékkal.
 
Az Európai Unión kívüli országok közül Oroszországban az elmúlt évek látványos növekedése megtorpant ugyan, de a tavaly eladott 165 millió jeggyel az oroszok továbbra is megőrizték az európai mozipiacon a harmadik helyüket.
 
Az EAO szerint 2011 sok európai országban jó évnek bizonyult a nemzeti filmek látogatottsága tekintetében. Az intézet rendelkezésére bocsátott adatok alapján 22 uniós országból 14-ben erősödött a hazai gyártású filmek piaca.
 
Franciaországban a francia filmekre váltották az összes eladott jegy 41,6 százalékát, de jól szerepeltek a nemzeti alkotások az olasz, a brit, a lengyel, a cseh, a dán, a norvég és a holland piacon is.
 
Mint az EAO jelezte, egyelőre csak megbecsülni lehet az uniós országok tavalyi jegybevételét. A rendelkezésre álló adatokból előzetesen az derült ki, hogy 17 adatszolgáltató országból kilencben nőtt a jegyeladásból származó bevétel. Összességében ez arra utal, hogy az elmúlt évekhez képest visszaesett a mozijegybevétel. Úgy tűnik, hogy míg 2010-ben még a drágább 3D-s jegyeladásokból jelentős haszon származott, 2011-ben ez már nem segítette ki a piacot, mert nem lehetett tovább emelni az árakat, és közben sok országban kevesebb néző ment el a mozikba.