Nyócker

Színpad

A multikulti cselekménybonyolítás, a népdalgyűjtői igényességgel megírt dialógusok és a radikális politikai inkorrektség területén úttörő Nyócker nemcsak etnikai, de technikai szempontból is újszerű vállalkozás: az 1986-os Macskafogó óta az első magyar animációs nagyjátékfilm, ráadásul kivitelezésében ötvözi a hagyományos papírkivágásos eljárás (lásd Frakk, a macskák réme) és a számítógépes 3D-animáció (lásd Shrek) eszközeit.

A közérthetőség kedvéért: Gauder Áron rendező és csapata háromdimenziós térben futtatja a kétdimenziós prostikat, azaz a komputergenerált józsefvárosi játszótereket és kocsmabelsőket magyar Juliskák, roma Rómeók és Sandokanok, zsidó Mórickák, arab Abdulok, kínai Csenek, korrupt rendőrök, valamint további rokonok és üzletfelek papírmasé figurái népesítik be. A műfajteremtő South Park mintájára a Nyócker hősei is szabad szájú, rafinált gyerekek, egy raklap zsebzseni, akik egészséges gondolkodásuk és - esetünkben - olajfúró képességük segítségével világhatalmi krízist idéznek elő.

A figurákhoz arcukat is kölcsönző szinkronhangok (Szabó Győző, Badár Sándor, Pindroch Csaba, Jónás Judit) mellett további nagyszerű művészek (L.L. Junior, Szacsvay László, Gryllus Dorka, Gesztesi Károly) nyála áztatja a tizenhatos karikát, a történet zárlatában pedig a világpolitika vezetői is feltűnnek.

Kicsit bántja a szemet meg a fület, de legalább a miénk.