A nyugtalanság korával kezdődött a verseny a második szekcióban

Film


anyugtalansagkora.jpg
A nyugtalanság kora
 
(MTI) - A programnak magyar vonatkozása is van: a mexikói Gerardo Naranjo Miss Bala című filmjét - amelyet pénteken mutattak be - Erdély Mátyás fényképezte. A fiatal operatőr nem először dolgozott cannes-i mustrára beválogatott filmben: ő fényképezte Mundruczó Kornél versenyfilmjeit (Johanna, Delta, Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv) és Kenyeres Bálint Before Dawn című kisjátékfilmjét.  
    
Az önálló szekció - amelyben a hivatalos versenyprogramhoz hasonlóan húsz film versenyez - alapvető célja a kezdetekben az volt, hogy elsősorban még ismeretlen, fiatal filmesek eredeti és alternatív alkotásainak nemzetközi elismertetését és forgalmazásba kerülését elősegítse. Az Un Certain Regard továbbra is a művészfilmek kategóriájának számít, de a résztvevők nem feltétlenül a legfiatalabb korosztályhoz tartoznak, és nem kevésbé ismertek, mint a hivatalos versenyprogramba meghívott alkotók. A szekció idei zsűrielnöke Emir Kusturica szerb filmrendező.
    
Az Elefánt című filmjéért 2003-ban Arany Pálmát nyert, független filmesként ismert Gus Van Sant Cannes-ba igazi szerelmesfilmmel tért vissza, amelyet hosszú évek után ezúttal ismét egy nagy hollywoodi stúdióban forgatott. 
    
A film férfi főszerepét a tavaly elhunyt Dennis Hopper húszéves fia, Henry Hopper alakítja, akinek ez az első filmje. A rendező egy teljesen hagyományos szereplőválogatáson talált rá.  
    
A film főhőse Enoch autóbalesetben veszítette el a szüleit, amelyben maga is megsérült. Miután verekedés miatt kizárták a gimnáziumból, idejét azzal tölti, hogy ismeretlen emberek temetésére jár el, illetve képzeletbeli japán barátjával, egy kamikáze pilóta szellemével beszélgetve sétálgat abban a temetőben, ahol szülei sírja is található. Egy temetésen találkozik Annabellel, akit a Tim Burton rendezte Alice Csodaországban című filmből megismert Mia Wasikowska alakít. A halálos beteg, de életvidám lány beleszeret a különc fiúba, és vidámságával kiragadja melankóliájából. Az első szerelemről szóló klasszikus, de pátoszmentesen elmesélt történet sajátos hangulatát az adja, hogy a szerelmesek mindketten tudják: a lány hamarosan meghal.
    
A nyugtalanság kora tulajdonképpen a Harold és Maude történetének feldolgozása azzal a különbséggel, hogy Hal Ashby 1971-es filmjében a temetőkbe járó huszonéves fiú egy idős hölggyel találkozik, s az adja vissza az életkedvét. 
    
Gus Van Sant a Le Film francais című fesztivállapnak adott interjúban elmondta: mindenképpen Cannes-ban szerette volna új filmjét bemutatni. Ugyanakkor sokkal kevésbé feszült attól, hogy nem a nagy versenyben, hanem az Un Certain Regard-ban mérettetik meg az alkotás.