Nina Paley Sita Sings the blues című filmjében a rendezőnő saját szerelmi csalódását szublimálja nagyszerűen: remélem, minden fesztiváldíj méltó gyógyír az ex ütötte sebekre. Akár felcímkézhettem volna a "Fejesugrás a szívekbe" szavakkal is ezt a részt, mivel a három tárgyalandó, egész estés animáció mindegyike rendkívül érzelmes, és hozzá kell tennem, rendkívül népszerű is, teltházas vetítés mindegyik. Nina Paley a Rámájánából keres párhuzamot vigasztalásul, és meg is találja, Szíta, Ráma hűséges feleségének személyében, akit egy gonosz király elrabol, és attól kezdve szerelme, bár kiszabadítja, gőgösen száműzi az erdőbe. Szíta ott szüli meg fiait, majd miután mindenféle hűségpróbákon (feleslegesen) bizonyította ártatlanságát, elnyeli a föld. A színpompás és kissé zavarossá tett mitológiai szál össze van szőve egy Szíta bőrébe bújt jazzdíva búgó hangú dalaival, és a Nináék San Franciscótól Indiáig ívelő, szárnyaszegett románcával. A Sita rendkívül komplex, önironikus és önreflexív mozi, számtalan idősík és vizuális világ ütközik benne, a finom árnyjátékoktól a szinte csak vázlatosan odafirkantott, közelmúlt-béli szakításig, mely a mű születési körülményeire is reflektál.
Masayuki Kojima filmje, Az erdő zongorája szelíden, empatikusan és humorral enged bepillantást egy teljesítmény-centrikus társadalomba, ahol a gyerekek (jelen esetben fiatal zongoristák) küzdenek elszántan az érvényesülésért. Amikor Amamiya, az osztályba érkező új fiú megismerkedik Kai-jal, kiderül, hogy mindketten zongoráznak: az újonc elszánt, fegyelmezett profiként, Kai pedig az erdő mélyén található, elhagyott zongorát üti nagy élvezettel. A két fiú szenvedélyesen összebarátkozik, közben pedig mindent megtudhatunk a debilizáló és a facilitáló szorongásról, a vágyak és külső elvárások közti szakadékról, az ösztönös tehetségről és a szorgalom hatékonyságáról. A gyerekekre aránytalan felelősség nehezedik, korán válnak felnőttekké, mégis, pont a nyomorúságos sorban tengődő Kai az, aki a zenén keresztül játszva a legnagyobb muzsikusok közé lendül.
A Ponyót, Miyazaki vadonatúj filmjét rengetegen várták, és nem tudom, hogy a gyerekek vagy a szülők voltak-e izgatottabbak. Mindenesetre úgy tűnik, hogy Miyazaki egy percig sem gügyög még az óvodás korosztállyal sem, tiszteli és ismeri őket. A legfontosabb dolog, a világ tartóoszlopa mi lehetne más, ismét a barátság, mely ezúttal egy kisfiú és egy szakadár aranyhal között szövődik, akinek más vágya sincs, mint hogy emberré változzon. A hétköznapi (?) valóság összeszövődik egy mágikus, színpompás, víz alatti birodalomban zajló eseményekkel, és lassan kicserélődnek a két világ szemcséi, a realitás síkja elbizonytalanodik, tele lesz csodával, a fantáziavilágba pedig bevándorolnak a külvilág lakói: vágyteljesítés felsőfokon.
A három közül csak két blokkot láttam, az elsőből különösen tetszett az Oroszországból pályázó, Maria Mouat finoman kimunkált, avítt bájú, nosztalgikus szerelmesfilmje, A férfi és a nő, az Egyesült Királyságból érkezett Izzás című munka, Jo Lawrance-től, mely rádiummérgezést kapott, tragikus sorsú lányoknak állított emléket, rendkívül stílusosan, a 20'as évek nagyvárosi milliőjének minden rafinériáját felvonultatva, Alekxei Alexeev KJFG NO. 5. című, állatos jazz-bandájának abszurd humorú csintalankodása, és a Szlovákiából versenyző Ivana Sebestova Négy című filmje, rengeteg összegabalyodó szerelmi szállal és egy mágikus, leginkább medúzafőt formáló rejtélyes dívával.
A harmadik blokkból - M. Tóth Géza Ergo című filmje mellett, mely egy kalandkereső és egy kockázatkerülő lényecskét versenyeztet - szinte csupa "állatmese" tetszett: például a finn Antti Laaksoo Az utolsó elefánt című morbid családtörténete, melyben egy kiselefánt, egy anyagyilkos krokodil, és egy zavaros tekintetű takarítónő kerül a közös családi tablóra, és a német Egmont Mayer Vörös nyula, mely két szomszéd közeledési kísérletét taglalja, amit csak az akadályoz, hogy mindketten egy-egy óriás háziállattal osztják meg otthonukat. A szelíd és derűs humorú Békák Célia Sacido-Martintól, (szintén Poudriére!), egy aranyszívű bácsi békamentési kísérleteit taglalja, Jadwiga Kowalska pedig Előbb vagy utóbb címmel egy denevér és egy mókus sorsszerű találkozásáról mesél, akik csakis azért ismerhetik meg egymást, mert egy makk elgurul, és megakasztja a világ csavaros gépezetét, így éjszaka és nappal összeér egy pillanatra.