Semmit magamról

Színpad

Bemutatkozó nagyjátékfilmjében Urszula Antoniak megmutatja: semmiféle emberi kapcsolat nem létezhet tartósan az intimitásnak egy bármilyen kis foka nélkül. Két, egymás mellé vetődött ember közt szükségszerűen kialakul valamilyen érzelmi viszonyulás.

A Semmit magamról fiatal főhősnője egy szép napon mindent hátrahagyva nekivág a világnak, és kvázi hajléktalanként vándorol Írország vadregényes tájain. Hamarosan egy idősödő férfi tanyáján köt ki. A cselekmény nagy részében névtelenül maradó lány és az általa csak öregembernek nevezett Martin megegyeznek, hogy a nő a ház körüli rendszeres munkáért cserébe élelmet kap. A lány feltétele: semmit ne tudjanak a másikról, még egymás nevét se. 

Ezt követően bizarr kis alkukhoz igazított különös kapcsolat alakul ki köztük, melyben azonban nem is olyan könnyű keménynek maradni. Sivár, egyszerű szertartásaik lassanként érzelemmel telítődnek. Az elsőfilmes Antoniak mindezt igen letisztultan, színészeit imponáló magabiztossággal vezetve ábrázolja. Sokat bíz a nézői fantáziára: kevés szóval, sok kifejező képpel mesél, s magyarázatok helyett rendre csak jelzéseket kapunk. Filmjének sokatmondó felvonáscímei pedig ugyan kicsit keresettek, de arra remekül rávilágítanak, hogy magány és egyedüllét között óriási a különbség. 

 
Semmit magamról
(Nothing Personal - színes, feliratos holland-ír filmdráma 85 p. 2009) (12)
 
Rendező: Urszula Antoniak
Színész: Lotte Verbeek, Stephen Rea
Forgalmazza: Mozinet