M.-nek .mai nevek csak azért maradnak fenn, Néhány évvel ezelőtt, az Iparművészeti Egyetem (ma Moholy-Nagy László) melletti kis moziban rendezett amatőrfilm-fesztiválon vettem részt. A záróünnepségen sok kezdő, ma már külföldön is elismert fiatal rendező első elismerését vehette át. A műsorvezető zárómondataiban kitért arra, hogy jól sikerült a Fesztivál, sok volt a látogató, jók voltak a bulik, majd megígérte, hogy jövőre is találkozunk (így is lett), addig is csináljunk jó filmeket, majd sietve hozzátette, hogy "unalmasakat azt azért ne csináljunk(!), mondjuk ötvenhatról NE, mert az dög unalmas" . A közönség megtapsolta. A műsorvezető úr ma milliomos playboy, reklámügynökség vezetője, egy politikai párt kampányfőnöke, művésznevét pedig Jerry Siegel és Joe Shuster által 1932-ben kitalált képregényfigurából facsarta ki(lehet keresgélni). |
Álmodozások kora |
Az ötvenhatról az elmúlt félévszázadban mintegy száz film készült, amely valamilyen formában érintette a témát. Az 1960-as évekig szörnyű műfaji toposzokkal tűzdelt futószalagopuszokat gyártott a kultúrpolitika. Nem is olyan régen egy, az ősfilmeket népszerűsítő kereskedelmi csatornán látható volt Keleti Márton: Tegnap (1959) című bugyuta katonáskodása, amely egy laktanya helytállását mutatja be. |
Húsz óra |
A hetvenes-, nyolcvanas években egyre érezni lehetett, hogy Kádár elvtárs öregszik. Többek között Mészáros Márta (Napló filmek: Napló gyermekeimnek -1982; Napló szerelmeimnek - 1987; Napló apámnak és anyámnak -1990; Kisvilma - Az utolsó napló 1998), Sándor Pál (Szerencsés Dániel-1982), Gábor Pál (Angi Vera - 1978) voltak az elsők, akik levegőt vettek, ahhoz, hogy kimondják mikor nem volt ellenforradalom. Kósa Ferenc kissé dagályos, ám annál nagyobb élményű, eddigi utolsó játékfilmje A másik ember (1987) először érzékelteti: ötvenhat népfelkelés volt. |
Eldorádó |
majd ötven évvel. Az idei termést kétségtelenül az évforduló indokolja. Rengeteg doku és jó pár elkészült és még készülő játékfilmek prezentálják az ünnepet. |
Napló gyermekeimnek |
A hetvenes-, nyolcvanas években egyre érezni lehetett, hogy Kádár elvtárs öregszik. Többek között Mészáros Márta (Napló filmek: Napló gyermekeimnek -1982; Napló szerelmeimnek - 1987; Napló apámnak és anyámnak -1990; Kisvilma - Az utolsó napló 1998), Sándor Pál (Szerencsés Dániel-1982), Gábor Pál (Angi Vera - 1978) voltak az elsők, akik levegőt vettek, ahhoz, hogy kimondják mikor nem volt ellenforradalom. Kósa Ferenc kissé dagályos, ám annál nagyobb élményű, eddigi utolsó játékfilmje A másik ember (1987) először érzékelteti: ötvenhat népfelkelés volt. |
Mansfeld |
A Mansfeld című film bármilyen furcsa nem Mansfeld Péterről szól elsősorban, hanem arról a magasabb szempontról, amelyet az alcím takar. Ez pedig nem más, mint annak a hatalmi gépezetnek a bemutatása, amely végül másodfokon halálraítélti őt. Sajnos pont emiatt (is) válik unalmassá a film. Szilágyi Andor és Füredi Zoltán forgatókönyve a diktatúradrámák jól ismert sablonjait ismételgeti (család - vallatás - felettes hosszadalmas váltakozása, amely a végén erkölcsi győzelmet eredményezne), képi világában a jól ismert tévéfilmes (hosszú) premier plánok és félközelik váltakoznak egészen addig, amíg (látszólag) Medvigy Gábor (a Tarr Béla filmek operatőre) rábeszéli a rendezőt néhány hosszú, de annál mélyebb jelentésű, a film legértékesebb részeit képező beállításra. |
Budakeszi srácok |
De rosszabb igen. |
Szabadság vihara |
A másik "kihívó", az amúgy is másfajta dimenziókban gondolkodó, Goda Krisztina által rendezett Szabadság, szerelem. Andrew Wajna, a magyar sajtó által kikiáltott szuper sikeres, valójában az utóbbi idők legsilányabb tucatfilmjeit (pl. Michel Canton-Jones: Elemi ösztön 2 - 2006) gyártó producere, miután nem sikerült sztárt faragnia dekoratív nejéből (sikertelenségét kompenzálva inkább kidobta az asszonyt - ezzel is pletykakampányt szolgáltatva saját filmjének), úgy döntött hazatér, hogy a legmenőbb magyar vállalkozóval karöltve (Demján Sándor) amerikai típusú, két órás mozigiccsé magasztalja fel az ötvenhatos eseményeket. A film valóban nagy lélegzetű munka, amit a reklámkampánya is bizonyít. Szorosabban ehhez a műhöz tartozik Colin K. Gray, Megan Raney rendezőpáros Szabadság vihara (2006) című dokumentumfilmje is, amely megcáfolja Goda Krisztina filmjének stáblistáján olvasható utolsó mondatai egyikét, vagyis, hogy a mű és annak szereplői bármilyen kapcsolata a valósággal, csak a véletlen műve. Az, hogy Quentin Tarantinonak és Lucy Liunak mennyi esztétikai beleszólása volt a dokuba, nem lehet érzékelni, de úgy vélem az ő nevük jelentősége ennél a munkánál, csak azok számára lehet érdekes, akik (fiatalságuk ellenére) napról-napra a kereskedelemi tévék (szomorú) "durranásain" szocializálódnak. |
Szabadság vihara |
A Szabadság vihara valójában semmi más, mint a Wajna-film kedvcsinálója. Felépítésében és mélységében a National Geographic Channel szenzációhajhász, ismeretterjesztő jellegét alkalmazza. Középszerű, gyorsvágású, hatásvadász előadás, amely szinte elfedi az emigrációs sorsban lévő tragédiát. A Szabadság, szerelem "prológusa", ez a film, amelyről nem csodálkoznék, ha legközelebb a DVD változat extrájában jelenne meg. S ha majd megjelenik őrülhet a nyálas, giccses tinivígjátékokon és a kommandós, számítógépes játékokon edződött közönség, mert végre ők is megkaphatják, az ízlésükhöz igazított ötvenhatos emlékműsort (talán nemsokára a film számítógépes változatán együtt irthatjuk az ruszkikat a Széna téren vagy a Corvin közben). |
Szabadság, szerelem |
Konvencionális fordulatok, nagy érzelmi töltetek, túlhangsúlyozott akciójelenetek tűzdelik a filmet. A történelmi események mellett három dramaturgiailag jól elhelyezett haláleset predesztinálja, a film felemás katartikus (mitologizáló) befejezését: a fiatal mulya műegyetemista fiú (aki természetesen szerelemes Dobó Kata figurájába), akivel az ideológia, a béke száll sírba, majd a pap alakja, aki a hit elvesztését jelképezi, s végül a jövő, a fiatal anya pusztulása pecsételi meg szimbolikusan is a forradalom, de főleg a szerelmespár sorsát (talán véletlen, de feltűnő, hogy Roberto Rosselini: Róma, nyílt város -1945 című filmje is erre az allegorikus-dramaturgiára épít). |
Szabadság, szerelem |
A Szabadság szerelem, egy profi módon elkészített, de cseppet sem elgondolkodtató szórakoztatófilm (kivéve az utolsó percekben olvasható Márai idézetet). Képi világa is inkább a nagy lélegzetű csatákra, tömeggyűlésekre koncentráló levegős képeket részesíti előnyben. A kínosan hiányzó őszinte intimitást az agyonszűrőzött, túlvilágított, közhelyes képek próbálják kompenzálni. |