Utolsó idők

Színpad

 

Az elsőfilmes rendező már lakótelepi rövidfilmjeiben is előszeretettel vizsgálta a kisemberek problémáit, most azonban térben és időben ugrott egyet, hogy a kilencvenes évek közepi szabolcsi valóság bemutatásával egy még inkább univerzális történetet meséljen el. Már a film címe is jelzi, hogy az alkotók nem vidám pancsikálásra invitálják a nézőt, maga a cselekmény pedig csak megalapozza a gyanút: az árva Iván (Kádas József) egy fedél alatt él fogyatékos nővérével, Eszterrel (Vass Teréz), és bizony csempészettel szerzi meg azt a mellékest, amivel úgy-ahogy elboldogulnak. Iván nem egy nyugodt alkat, így amikor egy nap Esztert ismeretlenek megerőszakolják a mezőn, rendesen felmegy benne a pumpa, és elhatározza, hogy megbosszulja nővére megrontását.

Mátyássy a gyönyörű táj és a sanyarú sors közötti ellentétre építve ad lírai hangot a történetnek, és ezzel megidézi Terrence Malick bámulatos bemutatkozó filmjét, a Sivár vidéket, ugyanakkor el is rugaszkodik az új-hollywoodi zseni munkájának kiűzetés-hangulatától, mert Fillenz Ádám operatőr remek képeit nem a paradicsomi állapot természeti zajai kísérik, hanem Márkos Albert jazzes-rockos dallamai Harcsa Veronika előadásában. Az Utolsó idők különleges hangulatú film, melynek cselekménye nem valós ugyan, de manapság sajnos egyre könnyebben megtörténhet. 

 
Utolsó idők
(színes magyar filmdráma 90 p. 2009) (16)
 
Rendező: Mátyássy Áron
Színész: Földes Eszter, Kádas József, Kasvinszki Attila, Vass Teréz
Forgalmazza: Budapest Film