Nándi (31) ?wannabe? zenész, aki hét év sikertelen európai vándorlás után hazatér Magyarországra. Átutazóban van, csak addig tervez maradni, amíg meg nem kapja az új-zélandi munkavállalási vízumot. Itthon találkozik anyjával, barátaival, régi emlékekkel, egy új szerelemmel, sőt, váratlanul az apjával is, akit húsz éve nem látott. Kedvenc gyerekkori játékát, Tom Kapitányt is megtalálja, és elképzeli az űrhajós mostani küldetését. Mindezek a találkozások tükröket tartanak Nándi elé, rákényszerítve őt, hogy döntésre jusson az életével kapcsolatban.

NO_PLACE_LIKE_ON_THE_ROAD_09

 

A színes animációs elemekkel tűzdelt független filmben a főbb szerepeket a hazai kortárs underground zenei élet szereplői alakítják. A film zenéjét a főszerepet is alakító Cservenka Ferenc szerezte, de elhangzik a női főszereplő, Walters Lili zenekara, a több filmzenét (Free Entry, Aranyélet) is jegyző Dorothy’s Legs és a Pávelt alakító Lajkó Bence (Acid Benci, Plútó, Presszó Tangó Libidó) több száma is. Mindezek mellett egy utcazenész-jelenet erejéig feltűnik Medve Balázs, az X-faktorból ismert Dynamite Dudes egyik tagja is.

 

A rendező és az ő elképzelése

Túri Bálint Márk 1985-ben Budapesten született, és a gyerekkorát Gödöllőn töltötte. Tizennégy éves korában kezdett el a fotózni, majd hamarosan filmezni is. A középiskola után pszichológiát hallgatott a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, majd elvégezte a CEU forgatókönyvíró kurzusát. Ezt követően 2007 és 2010 között a Párizsi Nemzetközi Filmiskola diákja volt, ahol BFA filmrendezői diplomát szerezett. A Holland Filmakadémián (NFA) volt mesterszakos hallgató, ahol 2015 júliusában megkapta MA diplomáját. Munkájában azok a határhelyzetek érdeklik, ahol a karakterek személyes traumáik megértésén és elfogadásán keresztül át tudnak lépni egyik létállapotból egy másikba. Törekszik ezeket az átmeneteket rituálékon és játékokon keresztül a színészekben is megteremteni, valamint mindezt egy friss audiovizuális nyelvre lefordítani.

NO_PLACE_LIKE_ON_THE_ROAD_01

 

?Az foglalkoztat, hogyan tudok az alkotásban résztvevő elemekkel egy olyan oda-vissza ható folyamatot létrehozni, amely segíti a történet fejlesztését és elmesélését. Eredeti kutatási témámat a német író, W. G. Sebald munkássága inspirálta. A szerzőre jellemző, hogy fikcionalizált énjén keresztül szűrt képek, emlékek, vélt és valós tények keverékéből állnak össze a narratívái. Célom egy történet elmesélése volt a főszereplő szemszögéből, a kognitív folyamataira tett kitérőkkel? ? mondja a rendező, Túri Bálint Márk, aki a főszereplőről szólva kijelenti: ?a legelső pillanattól kezdve egy színésszel, Cservenka Ferenccel kezdtem el közösen dolgozni, írni, improvizálni. Ebből a folyamatból született meg a történet Nándiról, a fiatal zenészről, aki hosszú, sikertelen európai vándorévek után visszatér szülőhazájába és egy olyan helyzetbe kerül, ahol döntést kell hozzon az életével kapcsolatban?.

 

A rendező interaktív online összművészeti alkotásként kezdte el fejleszteni a projektet, de a színészekkel való közös munka során ráeszmélt, hogy az interaktivitás hasznosabb számára munkamódszerként, mint a végső produktum részeként. Hátrahagyva eredeti tervét, úgy döntött, hogy csinál egy filmet.

NO_PLACE_LIKE_ON_THE_ROAD_08

 

?Az ötlet egy online projekttervé nőtte ki magát, a különböző történetszálak és a belőlük nyíló kitérők hálózatával, amely leginkább a rizóma- szerkezetre hasonlított. Az online felülettel való interakció újabb és újabb tartalmak elérésére adott volna lehetőséget, mint egy játék, nagy szabadságot kínálva a nézőnek. A próbafolyamat során, amikor már a színészekkel közösen alkottunk jeleneteket, kiderült számomra, hogy az az anyag, amin dolgozunk, közel se olyan gyors ritmusú, mint amit egy online felület megkívánna. A témájából adódóan sem tud az lenni, hiszen az emberi kapcsolatok alkotta tájon való belső utazás egy másfajta történetmesélést kíván meg. Arra jutottam, hogy az interaktivitás és a játék sokkal inkább a munkamódszeremhez kötődik, mint magához az általam létrehozni kívánt alkotáshoz. Továbbá alkotóként és befogadóként is sokkal jobban érdekel a mozi, mint a játékok és az interaktív online média világa.?

 

A Legjobb úton mikro-büdzséből készült (kb. 8500 euró). Egyedül a stáb lelkesedése tette lehetővé, hogy ez a film elkészüljön. Legtöbbjüknek, amint a rendezőnek is, ez az első nagyjátékfilmje. Az élőszereplős forgatás 2014 kora őszén 14 napig tartott, amit 2015 elején 8 napon át az animált részek létrehozás követett. Utána egy nagyon hosszú utómunka folyamat vette kezdetét, a vágás pedig végül 2017-ben fejeződött be.

 

A film közönségtalálkozóval egybekötött hazai premierjét szeptember 23-án, szombaton 19.45-kor, a 3F Fesztiválon tartják az Art + moziban. A Legjobb úton a későbbiekben is fut majd az Art + moziban.